Asiantuntijan käyttöaste ja sen optimaalinen hyödyntäminen

Tänä päivänä kaikki johtajat haluavat liiketoiminnoilleen tehokkaita tukitoimintoja, kuten toimivan hr-osaston, osaavan taloustiimin ja timanttiset myyntitykit. Johtajilta itse asiassa vaaditaan näitä. Tukitoimintojen tehokkuuteen kuitenkin vaikuttaa aina asiantuntijoiden sen hetkinen osaaminen sekä aika, joka heillä on käytettävänään.

Asiantuntijan työn tehokkuuteen ja mielekkyyteen vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi perehdytykseen käytettävä aika, lomilta paluun helppous sekä oman työnkuvan ulkopuolisten tehtävien määrä. Kaikki nämä ja monta muuta asiaa on huomioitava, jotta tukitoiminnot saadaan toimimaan. Miten johtajan siis kannattaa toimia saadakseen ympärilleen parhaan mahdollisen tiimin?

Kuinka paljon asiantuntija voi tehdä töitä?

Asiantuntija pystyy optimaalisessa ympäristössä parhaimmillaan 80% tuottavaan työhön, tarkoittaen lomapäivien jälkeen noin kuutta tuntia päivässä. Tämän enempää on turha vaatia, jollei halua työn laadun ja asiantuntijan motivaation ja jopa terveyden kärsivän.

Työtilanne kehittyy kuitenkin helposti niin, että asiantuntija käyttää viikostaan vain puolet ydinosaamistaan vastaaviin työtehtäviin. Sen sijaan työaika kuluu erinäisiin juokseviin ja muihin näennäisesti kiireellisiin asioihin. Kun näin käy, niiden oikeasti tärkeiden työtehtävien tekeminen jää vähemmälle, mikä ei ole hyväksi yritykselle, eikä työntekijälle.

Asiantuntijaosaaminen hyötykäyttöön ulkoistamalla

Yksi syy siihen miksi Rainmakerille haetaan töihin, on se, että meillä asiantuntijat pääsevät tekemään yksinomaan sitä mitä rakastavat. Tätä intohimoa ja paloa haluamme tarjota asiantuntijapalveluina myös asiakkaillemme.

Ulkoistamalla tiettyjä tukitoimintoja pystytään varmistamaan, että tehokas työaika kuluu juuri siihen, mihin on tarkoitus. Johtajan kannattaakin miettiä, millainen on oman asiantuntijan käyttöaste suhteutettuna nimenomaan siihen tehtävään, jota varten hänet on palkattu.

Jo ennen uuden työntekijän palkkaamista tulee pohtia, onko järkevintä palkata oma asiantuntija vai kenties ostaa asiantuntijuus palveluna tai löytää joku välimalli, kuten tarvittavan henkilön vuokraus. Mikäli ei ole resursseja palkata omaa asiantuntijaa esimerkiksi epävarman markkinatilanteen tai työn projektimaisuuden takia, voi fiksu ratkaisu olla asiantuntijapalvelun ostaminen muualta juuri siksi ajaksi kun on tarve.

Ostetaan ihminen, ei asiantuntijaa

Rainmakerilla teemme parhaamme, että meiltä löytyy nimenomaan oman alansa asiantuntevimmat myynti-, HR- ja talousosaajat. Kehitämme jatkuvasti heidän osaamistaan ja tämän avulla vastaamme ja mielellään ylitämme asiakkaamme odotukset sopivilla toimitusmalleilla.

Osaamisen kehittämisen lisäksi panostamme erityisesti kokonaisvaltaiseen työympäristöön, jossa asiantuntija voi kehittyä ihmisenä – tekevänä, ajattelevana ja tuntevana. Näin varmistamme, että meiltä löytyy aina nimenomaan oikea ihminen oikeaan tehtävään, ei pelkkää asiantuntijaa.

Joakim Back

Talousorientoitunut johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Talous- ja businessprosessien taikuri. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, mitä viilaamalla, sitä ei voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.