Aidosti liiketoimintalähtöisiä järjestelmiä, kiitos!

Ollemme parhaillaan aikakaudella, jolloin kaikkien järjestelmien tulisi olla täysin liiketoimintalähtöisiä. Enää ei pitäisi tarvita “perus” IT:tä, jonka päätehtävä on ylläpitää järjestelmiä. Tarvitaan loistavat järjestelmä- ja teknologiakumppanit, jotka tukevat liiketoimintaa. Tämä asettaa isoja vaatimuksia järjestelmätoimittajille. Heillä pitää olla loistavan järjestelmän lisäksi myös liiketoimintaa ymmärtäviä asiantuntijoita sekä joustava asiakaspalvelu.

Ohjelmistorobotit ovat myös korostaneet järjestelmien automaatioasteen tärkeyttä. Jokaisen modernin järjestelmätoimittajan tulee miettiä, miten sujuvaa heidän järjestelmänsä käyttö on. Muussa tapauksessa käyttäjät ottavat robotit käyttöön ja itse järjestelmän käyttöaste tippuu, tulevaisuudessa tämä johtaa helposti järjestelmän vaihtoon.

Maailma muuttuu

BigData ja datanhallinta ovat saaneet täysin uuden merkityksen keinoälyn mullistaessa parhaillaan monen toimialan liiketoimintaa. Keinoäly tulee olemaan neljännen teollisen vallankumouksen isoin juttu, koska se muuttaa vaiheittain meidän kaikkien arkea.

Myös globalisaatio muuttaa kaikkien liiketoimintojen toimintaympäristöä ja sen myötä lainsäätäjillä on iso kiire luoda uudet pelisäännöt. Viimeisimpänä kaikkiin vaikuttanut GDPR loi selkeät pelisäännöt järjestelmissä sijaitsevan datan omistajuudelle ja hallinnalle. Vastuu siirrettiin kertaheitoilla rekisteripitäjille ja järjestelmät sekä niiden toimittajat ovat rekisterinkäsittelijöitä. Tämä selkeytti roolitusta, joka taas helpottaa yhteistyötä. Valta ja vastuu kuitenkin siirtyi selkeästi rekisterinpitäjille. Tämän myötä järjestelmätoimittajien tulee tulevaisuudessa varmistaa, että juuri heidän järjestelmänsä tukee parhaiten rekisterinpitäjien palveluita ja prosesseja.

Digiaikakauden menestystekijät

Tulevaisuuden liiketoiminnassa, jossa pääosassa ovat digitaalinen disruptio, datamäärän räjähdysmäinen kasvu ja asiakaskokemus, Accenturen teettämän tutkimuksen mukaan viisi tärkeintä asiaa ovat:

  1. Varmista että sinulla on tarvittava digitaalinen kyvykkyys johdossa ja henkilöstössä.
    – Digitaalinen kyvykkyys kulminoituu sisäiseen yrittäjyyteen, luovuuteen ja verkostoitumistaitoihin.
  1. Tarvittava data käytössä oikeaan päätöksentekoon kaikilla tasoilla.
    – Datapohjainen päätöksenteko luo asiakasymmärrystä ja -lisäarvoa, joka taas lisää parempaa tuottoa.
  1. Sovellettu älykkyys edistyy tarvittavalla vauhdilla kaikissa toiminnoissa.
    – Kolme A:ta; automaatio, Ai ja analytiikka tulevat pitkällä aikavälillä muuttamaan kaikkia prosesseja ja palveluita.
  1. Modernit pilvipohjaiset järjestelmät kaikissa toiminnoissa.
    – Nopeasti käyttöönotettavat ja tietoturvalliset pilvestä tuotetut järjestelmät mahdollistavat aidosti ketterän ja asiakaslähtöisen toiminnan.
  1. Toimiva kumppani ekosysteemi.
    – Markkinoilla pysyminen vaati proaktiivisen yhteistyön yli toimialarajojen, startupien, akateemisen tutkimuksen, “tech” -tekijöiden sekä alustatoimijoiden kanssa.

 

Tätä kaikkea helpottaa se, että kuluttajina olemme jo huomattavasti pidemmällä digiaikakaudessa. Alle 55-vuotiaista jo 94 prosentilla on nykyään käytössään älypuhelin*. Työntekijöinä olemme yllättävän pitkään hyväksyneet kehittymättömän maailman, mutta näin ei ole enää kauan. Joten, hyvät kollegat ja kumppanit, nyt viimeistään on aika laittaa kaikki paukut digitalisaation, jotta “Rakennamme parempaa elämää DIGIkohtaaminen kerrallaan**”

Lähteet:

Tilastokeskus
** Rainmaker kompassi 

 

Joakim Back

Myyntiorientoitunut Talous- ja IT-johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, jota ei viilaamalla voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Joakim Back

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten