Asiakassuhde vai kumppanuus?

 

Minun tehtäväni Rainmakerilla on huolehtia siitä, että asiakkaamme ovat onnellisia. Sanomattakin selvää siis, että minulle asiakkaamme ja heidän asiat ovat tärkeitä. Monessa asiakkuudessa vuosien yhteistyö on muuttunut kumppanuudeksi. Miten kumppanuus sitten eroaa tavallisesta asiakassuhteesta?

Minulle aito kumppanuus merkitsee sitä, että teemme asioita asiakkaan kanssa yhdessä, eteenpäin suunnaten. Pohdimme yhdessä esimerkiksi sitä, miten voisimme molemmat saada ensi vuoden aikana vielä entistä enemmän kumppanuudestamme irti. Onko asioita, joita meidän kannattaa muuttaa tai onko kenties jokin uusi suunta, jonne kuljemme yhdessä?

Minkälainen kumppanuus synnyttää aitoa arvoa?

Kumppanuus on siitä hienoa, että kumpikin osapuoli oppii jatkuvasti. Palautetta annetaan puolin ja toisin, välillä hyvin suorapuheisestikin. Kyse ei ole kritisoimisesta vaan siitä, että ainoastaan palautteen kautta voimme oppia. Kumppanuus, jossa kumpikaan ei haasta toista, ei ole aitoa kumppanuutta. Miten voisimmekaan oppia jos kaikki ympärillämme soljuisi aina sujuvasti eteenpäin eri osapuolten vain nyökytellessä? Tai jos mieltä kaihertavat asiat unohdettaisiin hammasta purren? Avoimuus ja rehellisyys sekä niiden synnyttämät keskustelut takaavat sen, että kumppanuus on hyödyllinen ja arvoa tuottava yhteistyö molemmille osapuolille.

Onko kumppanuus ikuista?

Joskus eteen saattaa tulla hetki, jolloin kumppanuus joutuu todenteolla tarkasteltavaksi. Mikäli jostain syystä päämäärä ei enää tunnukaan yhteiseltä ja keskustelu tekemisestä on vuoropuhelun sijaan jatkuvaa kinastelua, voi olla syytä päättää kumppanuus. Vaatii rohkeutta myöntää, ettei yhteistyö ole enää jatkamisen arvoinen.

Viisas mies sanoi kerran: “kumppanuus on sitä, että osapuolet ovat koko ajan enemmän kiinnostuneita siitä miten onnistumme yhdessä tänään ja huomenna, eikä siitä miten toinen osapuoli onnistui eilen.” Kumppanuuteen ei kuulu se, että katsomme menneisyyteen toista virheistä syyttäen. Erilaiset haastavat ajat ovat toki osa pitkää yhteistyötä, mutta niistä yhdessä oppiminen ja jälleen mieli kirkkaampana eteenpäin jatkaminen ovat ehto yhteiselle kasvulle. Yhteinen matkamme ei ole ainoastaan hikeä ja iän ikuista puurtamista vaan onneksemme saamme kokea myös onnenkyyneliä ja hauskoja hetkiä.

Ihmiset tekevät kumppanuuden

Kumppanuuksiin liittyy paljon eri tehtävissä olevia, ihania ihmisiä. Nämä ihmiset ovat yksi työelämäni suola. Jokainen heistä omassa roolissaan vaikuttaa siihen kuinka kumppanuutemme kehittyvät ja kasvavat. Sinä yksittäinen myyjä Tampereelta, sinä soittotiimin vetäjä Oulusta, sinä palkanlaskija Lauttasaaresta, sinä asiakkaani Espoosta ja te kaikki muutkin; kiitos! Kiitollisena yhteistyöstämme ja kumppanuudestamme haluan kiittää kaikkia asiakkaita sekä Sateentekijöitä, joiden kanssa olen tänä vuonna saanut työskennellä. Menestystä meille kaikille myös vuoteen 2019!

 

Kaisa Vilkman

Kaisa on kooltaan pieni, mutta jättiläinen oppimishalulla mitattuna. Kaisa kuulee kaiken, haluaa tietää kaiken ja tehdä sen jälkeen muutaman lisäkysymyksen. Kaisa ei jätä asioita sattuman satutettavaksi, vaan varmistaa aina yhden kerran enemmän, kuin muut.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Kaisa Vilkman

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten