Asiakastyö on ponnahduslauta mihin tahansa
Lapsuuden unelmani oli olla arkkitehti. En tiedä miksi, mutta oli. Peruskoulu oli minulle vaikeaa aikaa, enkä saanut aikaiseksi sellaisia tuloksia, joilla olisi ollut mahdollista päästä lukioon. Sitä vaadittiin arkkitehtiopiskeluiden pohjalle. Tuolloin oli mahdollista päästä jatko-opiskeluun myös siten, että lukee ensin rakennuspiirtäjäksi ja etenee sitten ammatillisen koulutuksen kautta arkkitehtiopintojen pariin. Tartuin tähän oljenkorteen ja aloitin opiskelut rakennuspiirtäjäksi. Opiskelujen aikana minulla oli tarve ansaita rahaa ja päädyin tekemään koulun ohessa myyntitöitä. Se on elämäni käännekohta.
Kävin koulun loppuun, valmistuin hyvillä arvosanoilla rakennuspiirtäjäksi ja sain kesätyöpaikan arkkitehtitoimistosta. Kesä oli tarpeen, sillä ymmärsin ettei unelmani arkkitehdin urasta perustunut oikeisiin asioihin. Ymmärsin ettei se työ ollut minulle sopivaa. Ei alkuunkaan. Sen sijaan ymmärsin, että myynnissä on jotain mitä rakastan. Hakeuduin vapaaehtoisena armeijaan ja sieltä päästyäni jatkoin myyntityötä. Se on yksi parhaista päätöksistäni ikinä ja päätöksiä olen ehtinyt sentään jo jonkin verran elämässäni tehdä.
Yli kolmenkymmenen vuoden ajan olen saanut elantoni myyntityöstä. Olen johtanut myyntiorganisaatioita, liiketoimintayksiköitä ja välillä kokonaisia yrityksiäkin. Myyntityö on mahtava ponnahduslauta mihin tahansa. Oikeastaan laajennan termiä myyntityö – asiakastyöksi.
Niin paljon opittavaa, ettei se yhdessä elämässä tule valmiiksi
Asiakastyön aloittaminen ei ole vaikeaa, eikä siihen liity mitään mystistä. Se on vuorovaikutusta ihmisten kanssa ja siinä meillä kaikilla on niin paljon opittavaa, ettei siinä yhdessä elämässä valmiiksi tule. Siksi se onkin niin palkitsevaa ja innostavaa.
Olen rekrytoinut valtavan määrän myyjiä, eikä kukaan ole ollut valmis myyjä. Parhaiten ovat aina menestyneet ne, jotka ymmärtävät olevansa keskeneräisiä ja haluavat oppia. Omasta mielestään ”valmiit huippumyyjät” hakevat edelleen suuntaa työurallaan vielä vuosikymmenienkin jälkeen. Kun taas ne, jotka avoimesti oppivat joka päivä uutta, johtavat niitä organisaatioita, joiden välillä nämä omasta mielestään ”valmiit huippumyyjät” sukkuloivat.
Kuka tahansa voi olla huippumyyjä, kysymys on vain siitä, että tekee oikeita asioita ja tekee niitä hyvin. Hyvintekijäksi taas oppii tekemällä. Jos siis harkitset asiakastyötä edes opiskeluiden ohessa, niin suosittelen lämpimästi. Se on hyvä ponnahduslauta mihin tahansa ja mikä parasta, saatat rakastua siihen.