Organisaation digikyvykkyys oikealle tasolle

Digiaikakauden myötä uudet ideat ja tuotteet syntyvät asiakkaiden sekä markkinoiden tarpeiden mukaan salamannopeasti, jopa yhden keskustelun pohjalta, ilman että varsinaista tuotantoprosessia on edes ehditty miettiä tai konsultoida. Tehdään MVP (Minimun Viable Product) eli alkeellisin versio tuotteesta tai palvelusta, joka tyydyttää varhaisten asiakkaiden tarpeen.

MUTTA, sitten tulee seuraavan kehitysversion tarve, eli varsinaiseen tuotantoon vienti. Tuotteen idea tai jo tehty mvp pitää myydä tuotannosta vastuussa oleville. Heidän luontaisena reaktiona on puolustaa nykymallia niin kuin toimenkuvan mukaan kuuluukin tehdä. Kun tämä ensimmäinen vaihe sisäisestä myynti- ja markkinointiprosessista on saatu maaliin, jatketaan yhdessä tuotannon vastuullisten kanssa, idean tai vmp:n myymistä asiantuntijoille. Kun muutetaan tapaa toimia, tulee ottaa huomioon, että siinä haastetaan myös asiantuntijuutta, joka alkuperäisen tuotteen on luonut. Tämän erittäin vaativan implementointiprosessin aikana uusi idea on jo usein unohtunut tai dilutoitunut alkuperäisestä tarkoituksesta.

Tästä syntyy implementointiajan aikahaaste:

Idea: 1. päivä
MVP: 1. kuukausi
Myyntiprosessi vetäjille ja tuotantoon vienti: 1. VUOSI

Ratkaisu: Digikyvykkyys työelämässä ja organisaatiossa

Usean tämän kaltaisen kokemuksen myötä olen tullut siihen tulokseen, että paras tapa hoitaa asia on sisäisesti markkinoida digitalisaation tuomia hyötyjä KOKO AJAN ja KAIKILLE.  Niin vastuuhenkilöille kuin asiantuntijoille, roolista riippumatta. Tämän jatkuvan markkinoinnin seurauksena syntyy toivottavasti siemen koko organisaation digikyvykkydelle sekä digi-intohimo organisaation asiantuntijoille.

Kuluttajina me kaikki olemme jo tottuneet digielämään esimerkiksi sosiaalisen median, Netflixin ja Amazonin ynnä muiden ollessa osana jokapäiväistä elämäämme. Töissä joudumme kuitenkin usein tyytymään vanhanaikaisiin toiminnanohjausjärjestelmiin ja niiden mukaan luotuihin prosesseihin. Näissä toimintaa ohjaavat usein historian prosessit. Asiakkaatkin hoidetaan usein jäykillä CRM järjestelmillä, joista virtaustehokkuus on kaukana.

Aidosti virtaustehokasta toimintaa

Myös asiatuntijatyön Lean -opit vievät helposti väärän suuntaan, kun tavoite on työtehtävien variaation vähentäminen. Tämä  tulkitaan helposti siten, että vakioidaan kaikki työtehtävät ja seurauksena onkin resurssitehokkuutta, eikä Leanin mukaista virtaustehokkuutta.

Usein unohdetaan, että tärkein asia tulokselliseen variaation vähentämiseen, on itse matka tavoitteeseen. Tämä vaati useita ideoita ja kokeiluja tehdä asiat uudella tavalla, jotta saavutetaan aidosti virtaustehokasta toimintaa. Lisäksi tarvitaan organisaatiossa hyväksyntä ja ymmärrys sille, että tämä matka ei lopu koskaan. Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan aiemmin eikä hidastumista ole tiedossa lähiaikoina.

Organisaation digikyvykkyyden saavuttamiseksi on onneksi syntymässä uusi trendi ja siihen liittyvät työkalut, kuten ”Learning Experience Platform (LXP/LEP)” eli alustat, jotka tekevät oppimisesta mielenkiintoisempaa. Nämä alustat tulevat mahdollistamaan myös sen että asiantuntijat opettavat toisiaan. Tulevaisuudessa kun mukaan kytketään vielä koko yrityksen ja avainhenkilöiden verkostot, saadaan aikaiseksi huikeat eväät jatkuvalle oppimiselle.

 

Joakim Back

Myyntiorientoitunut Talous- ja IT-johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, jota ei viilaamalla voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten