Digitaalinen HR

Kompleksisen maailman muutosnopeus on jatkuvasti kiihtyvä. Työpaikat ja työn tekemisen tavat muuttavat muotoaan. Työpaikan ja -ajan rajat häilyvät. Olemme tavoitettavissa koko ajan ja kaikkialla. Tässä hypertavoitettavuuden ajassa itsensä johtamisen taidot korostuvat ja HR:n tulee pystyä tukemaan ihmisiä kyseisellä alueella.

Deloitten raportti Human Capital Trends nostaa yhdeksi trendiksi digitaalisen HR:n.* Kondratieffin aaltojen mukaan, joilla jäsennetään maailmantalouden käänteentekeviä syklejä, digitalisaatio päättyi vuonna 2010, josta alkoi älykkäiden teknologioiden aika. Tämän täytyy tarkoittaa siis sitä, että digitaalisen HR:n aika on nyt!

Työntekijäkokemuksen vallankumous

Digitaalinen HR ei tarkoita vain näyttäviä sovelluksia mobiililaitteissa vaan se on työntekijäkokemuksen vallankumous. Työnantaja ei voi edellyttää paperilomakkeiden käyttöä HR-prosesseissa sukupolvelta, joka on kasvanut mobiililaite käsissään.

HR-palveluiden tulee olla saatavilla vaivattomasti ajasta, paikasta ja alustasta riippumatta.

Tällaisia ovat:

  • Automatisoitu ja oppiva, mm. paikkatietoa hyödyntävä työajan kirjaus
  • Sijaintiin ja käyttäytymiseen pohjautuvat, oppivat ja ajanhallintaa kehittävät ilmoitukset: “Jos lähdet nyt, ehdit vielä hakea kahvin ennen palaveria.”
  • Perehdytys, joka huomioi yksilön kyvyt, oppimisen tavat ja kulloisenkin vireystilan
  • Reaaliaikainen raportointi

Keskity siihen, mitä rakastat

Suomalaiset yritykset ovat tottuneet ostamaan henkilöstöalan palveluita, mm. henkilöstövuokrausta, valmennuksia ja erilaisia järjestelmiä. Kauppalehdessä ennustetaan, että “yrityksissä tullaan näkemään hr-palveluiden ulkoistamisaalto.”** HR-palveluiden ulkoistamisella voidaan tarkoittaa kevyimmillään helpdesk-tyyppistä neuvonta- ja konsultointipalvelua tai kokonaisvaltaisimmillaan sitä, että koko yrityksen henkilöstöhallinto tuotetaan työnantajakumppanuusmallilla. Työnantajakumppanuudessa (PEO, co-employment) työsuhteet ovat palveluntuottajalla.

Rush Finlandin toimitusjohtaja Mikko Vihersalo kertoo työnantajakumppanuudesta: “Emme itse ole varsinaisia henkilöstöhallinnon ammattilaisia, joten ajattelimme, että joku muu voisi hoitaa sen meitä paremmin. — yhteistyö käsittää käytännössä kaikki työntekijän ja työnantajan väliseen kanssakäymiseen.”***

HR-kumppanin tehtävä on keskittyä työntekijäkokemuksen kehittämiseen sekä tuottaa tukipalvelut, joihin integroidaan digitaalisen HR:n alustat. Näin ollen HR-palveluiden toimiva ulkoistaminen varmistaa, että yritys, organisaatio tai yrittäjä, voi aidosti keskittyä omaan ydinosaamiseensa.

* Lähde.
** Lähde. 
*** Lähde.

Jari Maskonen

Viiltävän analyyttinen Head of HR Services, jonka intensiivinen ote ei jätä kylmäksi. Jari on aina valmis näyttämään esimerkkiä, selvittämään asioiden taustat ja argumentoimaan niistä perusteellisesti. Ehkä ainut Rainmaker, jonka kissoilla on IG tili (@laku_and_toffee).

more from Jari Maskonen

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten