HIGH SOS. NYT.

”Olemme siirtymässä korkean teknologian, high techin aikakauteen. Mutta tämän jälkeen, tekniikan arkipäiväistyttyä, tulemme siirtymään korkean sosiaalisen osaamisen, high sos:in maailmaan.”

Suurin piirtein näin sanoi 90-luvun alussa Kuopion yliopiston luentosalissa filosofi ja professori Seppo Sajama. Tuo ”profetia”, lähes 30 vuotta sitten, mullisti kaiken mitä olin siihen asti tulevaisuudesta ajatellut ja määritteli pitkälti sen, mihin minä tulin voimavarojani käyttäneeksi.

Tuon tämän esille nyt siksi, että tämä ennustus on käymässä toteen. Olemme keskellä transformaatiota, jossa teknologia arkipäiväistyy ja siirtyy keskeisestä asemastaan huolimatta välinearvoksi eikä itseisarvoksi. Tekninen kehitys on saavuttamassa pisteen, jossa valtaosa toisteisista työtehtävistä voidaan jättää koneiden väsymättömiin ja virheettömiin käsiin.

Kuitenkin, ainakin näkyvässä olevassa tulevaisuudessa ihminen on se, joka päättää mitä tehdään, mihin resursseja suunnataan. Ja vaikka koneet tekisivät kaikki työt, ihminen on altis toisen ihmisen vaikutukselle. Siksi ne, joilla sosiaalinen osaaminen on korkeinta tasoa, tulevat olemaan niitä, jotka ovat keskeisessä asemassa. He saavat ajatuksensa läpi, he pystyvät saamaan muut mukaan, he pystyvät vakuuttamaan epäilijät. Lopulta he määrittelevät suunnan.

Koneet välittävät informaatiota, ihminen välittää ihmisestä

Nykyisessä maailmassa on paljon ammatteja, jotka perustuvat luontaiseen kommunikaatioon asiakkaiden kanssa. Tällaisia ovat account managerit, yhteyspäälliköt, asiakkuusorganisaatiot jne jne. Nämä työt ovat olemassa lähinnä siksi, että korjataan yhteistyön virheitä, paikataan prosessin puutteita, hoidetaan raportointia ja paljon muuta. Nämä luontaiset yhteydet häviävät automaatin kehittyessä. Kun koneet hoitavat tehtäviä ja raportointeja valittamatta ja virheettä, luonnollisesti syntyvä kommunikaatio asiakkaan kanssa vähenee. Kun kommunikaatio vähenee, suhde viilenee. Kun suhde viilenee, on uutta lämpöä luomassa joku muu.

Asiakastyö on aina ollut arvokasta, tietenkin. Mutta kun automaatio rokkaa, siihen huomiota kiinnittämättä on korkean sosiaalisen osaajan tehtävä luoda jokaiseen kohtaamiseen valtavasti arvoa. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä, että jokaiseen kohtaamiseen tulee latautumaan paljon odotusta, koska vanhaa agendaa raportteineen ei enää ole.

Uusi agenda on se, miten korkean sosiaalisen osaamisen taitava ihminen luo korvaamatonta arvoa ihmisenä, ihmiselle.

Mika Aittamäki

Mika näkee asiat toisin. Rohkea organisaatioanarkisti näkee potentiaalia siellä missä muut näkevät resursseja. Siiloutumista ja organisaatiokaavioita hyljeksivä filosofinen ajattelija ja johtaja kokoaa nopeasti kokonaiskuvan pienistä palasista ja kiteyttää sen muutamaan lauseeseen. Jos arvostat rehellistä ja suoraa puhetta sekä uskallat altistua keskustelulle, kutsu Mika mylläämään ajatusmaailmaasi

more from Mika Aittamäki

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten