HR on rikki

Olen pohtinut, millainen olisi täydellinen HR. Vastausta etsiessäni, en voinut ohittaa myöskään kysymystä: Mikä on HR:n tehtävä?

Näitä pohdiskellessani olen joutunut toteamaan, että HR on rikki. Se on rikki valtaosassa yrityksiä. Monissa yrityksissä HR tekee sinänsä ihan hyvin asioita. Tosi hyvin. Liian monessa paikassa kuitenkin asiat, joita se tekee ovat vääriä. Minulle HR hoitaa tietenkin omaan työsuhteeseeni liittyviä asioita, mutta sen lisäksi se auttaa minua menestymään omassa työssäni. Tämä tärkein osuus on monin paikoin unohtunut.

HR:lle on tapahtunut vähän sama kuin kivijalkakaupan myyjille, jossa hyllyttämisestä ja logistiikan hoitamisesta on tullut päätehtävä ja myynnin tekeminen on oman työn ohessa hoidettava välttämätön paha. Samalla tavalla HR:ssa prosessien hoitamisesta on tullut päätehtävä ja henkilöstön kehittämisestä ylimääräinen ”oman työn ohessa” tehtävä lisäduuni.

Me kaikki tiedämme, että hyvän työntekijän löytäminen on vaikeaa. Hänen pitäminen on kuitenkin vielä vaikeampaa. Tässä HR:n apu on tärkeintä, mitä voin saada. HR:n pitäisi kaikkialla, prosessien hoitamisen sijaan, kokea päätehtäväkseen ihminen. HR-prosessit on tietenkin hoidettava, mutta päätehtävää unohtamatta.

Työntekijäkokemuksen vaaliminen on HR:n tärkein tehtävä

Pahimmillaan HR on asemoinut itsensä tulipalojen sammuttajaksi. Teetetään henkilöstökysely ja sen vastausten perusteella tehdään näennäisiä toimenpiteitä. Tilataan valmennus tuolta, tykypäivän sisältöä sieltä. Lounarit noille ja illanvietto näille. Ei. Ei niin.

Täydellinen HR, on mukana arjessa koko ajan. Se kulkee rinnallani ja tekee proaktiivisesti toimia työntekijäkokemuksen eteen. Se auttaa minua omassa työssäni, tuottamalla jatkuvasti informaatiota päätöksenteon tueksi. Täydellinen HR on koko ajan ”lapsellisen kiinnostunut” ihmisistä heidän rooliensa ja työtehtäviensä takana. Se sparraa minua jatkuvasti, jotta henkilöstön kehittäminen on linjassa yrityksen strategian kanssa.

Täydellinen HR automatisoi omia prosessejaan ja valjastaa robotiikan hoitamaan niistä rutiininomaisimmat. Täydellinen HR keskittyy ihmiseen, eikä ihmiseen keskittyminen ole henkilöstöetuja, tyky- ja valmennuspäiviä, vaan ihmisten auttamista arjessa. HR luo organisaatiolle olosuhteet, jossa jatkuva oppiminen on mahdollista ja tukee ihmistä kohti parempaa versioita itsestään. Se kannustaa minua parempaan.

Täydellinen HR tekee oikeita asioita ja se tekee niitä hyvin.

Kim Lehtola

Myynnin isäleijona, joka tietää miten fiiliksestä tehdään fyrkkaa. Kim on suvereeni yhdistämään kellontarkat prosessit huikeaan myyntifiilikseen. Motivoinnin mestarin käsissä nuoret myyjät löytävät tekemiselleen tarkoituksen ja työlleen suunnan. Kimin energiatasot tarttuvat vääjäämättä keskustelukumppaniin ja kuuntelijaan. Intohimo tarttuu ja rakkaus lajiin leviää. Jos myynti torkkuu tai nukkuu, Kimillä on keinot uuden aamun sarastukseen. Herätkää, elämä on tässä ja nyt.

more from Kim Lehtola

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten