Huippumyyjästä on harvoin esimieheksi

IMG_4420Usein käy niin että organisaation huippumyyjä nostetaan esimiesrooliin ja samalla menetetään sekä paras myyjä että organisaation johtajuus. Roolin muuttuminen ei sujukaan niin kuin kaikki osapuolet olivat ajatelleet, jolloin kysymys kuuluukin: Miksi huippumyyjä ei välttämättä pärjää esimiehenä?

”Esimiehen rooli on olla vastuunkantaja, psykologi, yrittäjä ja duunari

1. Esimiehen tehtävä on toimia epäitsekkäästi

Huippumyyjä on tottunut saamaan kaiken huomion. Hehkutusta, taputuksia olalle, ehkä kovan tilinauhan ja karrikoiden sanottuna vastuuta ilman velvollisuuksia. Esimiehen rooli on antaa näitä työntekijöilleen. Esimiehenä joutuu luopumaan päivittäisistä selkääntaputuksista, jatkossa hänen kuuluu jakaa niitä työntekijöilleen. Harppaus on valtava ja vain ani harva esimieheksi pyrkivä on sitä ajatellut. Esimiehen palkinto tulee viiveellä, joskus vasta vuosineljänneksen päästä. Esimiehenä ei voi toimia jos kaipaa päivittäistä selkääntaputtelua.

2. Vastuunkanto

Esimies joutuu huolehtimaan kaikesta. En tarkoita sitä että esimiehen kuuluu tehdä kaikki, mutta hänen tehtävänsä on huolehtia että KAIKKI toimii ja että työntekijöillä on hyvä olla. Esimiehen kuuluu tehdä niin myös lomiltaan. Ellei hän halua lomillaan töitä tehdä niin hänen kuuluu miettiä ennen lomille lähtemistä, miten työntekijät pärjäävät kun hän on poissa. Vastuu on aina esimiehen. Huippumyyjä on se kenestä huolehditaan ja esimies se joka huolehtii. Ero on valtava.

3. Esimies toimii yrityksen edustajana

Huippumyyjä on tottunut siihen että hän voi ilmaista epäkohtia esimiehelleen aina kun sellaisia ilmenee. Esimiehen tehtävä on hoitaa epäkohdat kuntoon. Välillä huippumyyjä vaatii liikoja, tällöin esimiehen tehtävä on kertoa huonot uutiset. Pahimmassa tapauksessa esimies menettää tiiminsä parhaan myyjän ja esimiehen oma tilipussi kärsii ja paine kasvaa.

4. Oma tekeminen ei välttämättä riitä

Esimiehen rooli myyntiorganisaatiossa on keskeinen. Esimies on se joka varmistaa tuloksen. Aina oma tekeminen ei kuitenkaan riitä. Paraskin esimies joutuu välillä tilanteisiin, missä työntekijät eivät yksinkertaisesti tee vaadittuja tehtäviä ja tuloksia. Tilanne ei ole enää omassa kädessä. Huippumyyjällä ei ole tätä ongelmaa. Hän voi päättää päivän alkajaisiksi tekeekö tänään hyvän vai huippupäivän, tai ehkä onkin löysäilypäivä. Huippumyyjä päättää aina itse millaisen tilin tänään tekee, esimies on aina loppupeleissä tiiminsä armoilla.

5. Esimiehen paikka on erityisiä varten

Esimiehenä oleminen ei ole vuorosuunnittelua, konehommia, tsemppausta, esimerkkinä olemista, tavoiteseurantaa, rekrytointia, tiimipalaveria ja kehityskeskusteluita. Esimiehen rooli on olla vastuunkantaja, psykologi, yrittäjä ja duunari. Kaikki huippumyyjät eivät ole hyviä esimiehiä eikä kaikkien kuuluisi siihen edes pyrkiä. He tienaavat leipänsä huippumyyjinä ja tuottavat näin lisäarvoa koko organisaatiolle. Toisin sanoen, esimies on aina huippumyyjä, mutta huippumyyjä ei välttämättä ole esimies.

Kirjoittaja: Mikael Pyrhönen, Twitter: @mikuhippi

Mikael Pyrhönen

more from Mikael Pyrhönen

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten