Jaammeko asiantuntijatyössä Kasparovin kohtalon?

Muistan uutisen vuodelta 1997, jolloin Garry Kasparov hävisi ensimmäisenä shakin maailmanmestarina Deep Blue-tietokoneohjelmalle. Sitä en kuitenkaan muistanut, että hän voitti kyseisen koneen edeltäjän, Deep Thoughtin vuonna 1989. Kun vaihtaa Deep Thoughtin tilalle nykytasoisen keinoälyn ja katsotaan kahdeksan vuotta tästä hetkestä eteenpäin, voimme hyvinkin olla tilanteessa, jossa asiantuntijoina työelämässä jaamme Garryn kohtalon.

Vielä ei kuitenkaan ole aika lähteä harrastamaan täysipäiväisesti runonlausuntaa tai niityllä juoksemista. Vielä ei ole se vuosi, joka jää historiaan asiantuntijatyön tai ylipäätään työn osalta käänteentekevänä.

Asiantuntijatyössä korostuvat nyt oppiminen, soveltaminen ja empatia

Otetaan esimerkiksi talousosasto, jossa controller tekee kuukausittain KPI- ja asiakaskannattavuusraportin. Dataa haetaan useasta järjestelmästä (esimerkiksi kirjanpito, tuntikirjaus, palkanlaskenta ja crm), tietoa jalostetaan Excelissä, ihmetellään, korjataan, taas ihmetellään, pivotoidaan ja lopuksi analysoidaan sekä lähetetään asiakasvastaaville läpikäymistä varten. Koko hommaan ilman varsinaista läpikäyntiä menee kaksi päivää.

Miten käy, kun laitamme robotin tekemään raportin? No, se vain yksinkertaisesti valmistuu. Joka päivä ja joka yö.

Toki matkaan mahtuu monta mutkaa, mutta lähtökohtaisesti edellisen esimerkin raportin teko ei enää jatkossa kuulu controllerin työhön. Controllerin pitää oppia prosessi lukujen takaa, soveltaa tietoa muihin toiminteisiin ja luoda uutta sekä tuoda tieto inhimillisesti ja luottamuksella liiketoimintojen käyttöön.

Asiantuntijuus keskiössä

Controllerin rooli asiantuntijana korostuu myös hänen osallistuessa kehityshankkeisiin prosessin omistajana. Robotiikan ja automatisoinnin hoitavat alan omat ammattilaiset. Kehityshankkeissa työtä voidaan ohjata esimerkiksi seuraavan check-listan avulla:

  • Voiko prosessia kehittää virtaustehokkaammaksi?
  • Voiko prosessia automatisoida?
  • Voiko prosessia robotisoida?
  • Voiko työn tehdä palvelukeskuksessa?

Mikäli vastaus edellisiin on ei, tekee työn asiantuntija.

Garryn häviö Deep Bluelle ei kuitenkaan lopettanut shakin pelaamista. Kaikki tiesivät, että joku päivä tietokone tulee voittamaan ihmisen. Kun päivä viimein koitti ja ensimmäiset dystooppiset uhkakuvat koneiden ylivallasta olivat haihtuneet, havahduttiin siihen, että koneet itseasiassa tekivät shakista parempaa. Pelaajat pystyvät parantamaan pelityyliään ja kehittymään nopeammassa tahdissa. Näin tulee käymään myös asiantuntijatyölle.

Sampsa Rönkkönen

more from Sampsa Rönkkönen

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten