Jokainen pelaa vahvuuksillaan

 

DiSC-analyysi jakaa meidät ihmiset karkeasti neljään eri profiiliin. Analyysin avulla pystymme ymmärtämään paremmin sekä omaa että ympärillämme olevien ihmisten käytöstä.

Tulemme usein parhaiten toimeen ihmisten kanssa, jotka ovat persoonaltaan samankaltaisia kuin me itse. DiSC-profiilien ymmärtäminen auttaa meitä työskentelemään helpommin myös vastakohtiemme kanssa. Samalla opimme kohtaamaan toiset entistä vuorovaikutteisemmalla tavalla ja kenties edistämään haluamaamme asiaa tehokkaammin. Kuvaavaa nimeä kantava Idiootit ympärilläni -kirja (Thomas Erikson) avaa erilaisia ihmistyyppejä sekä sitä, miten niiden parissa kannattaa toimia. Vastaavia työkaluja itsemme ja toisten ymmärtämiseen löytyy monia.

Omaa käyttäytymistämme voimme säädellä eri tilanteiden mukaan, mutta tietyt ominaispiirteemme ovat meissä tiukasti kiinni. Ne ovat ne yksilölliset ominaisuutemme, jotka tekevät meistä juuri oman kaltaisemme persoonan.

Valjasta vahvuutesi käyttöön

Miten kehittää niitä piirteitä, joista on eniten hyötyä omassa elämäntilanteessa? Pysähdy hetkeksi pohtimaan minkälaisia ominaisuuksia tarvitset omassa työ- ja arkielämässäsi. Suurin osa tavoistamme tulkita ympäristöä ja toimia näiden tulkintojen mukaan tulee meiltä automaattisesti. Kiinnittämällä huomiota omiin vahvuuksiin ja kehityskohtiin, pystyt ymmärtämään omaa reagointiasi tiettyihin tilanteisiin paremmin. Loppujen lopuksi itsensä havainnointi ja ymmärtäminen ovat tie onnistumiseen.

Pysähdy siis tarkkailemaan itseäsi. Miten toimit tietyssä tilanteessa ja onko se sinulle ja ympärillä olevillesi hyväksi? Voisitko kenties oppia jotain ja toimia jatkossa järkevämmällä tavalla?

Omassa työssäni koen tällä hetkellä muutaman luonteenpiirteen ja käyttäytymismallin muita tärkeämmäksi. Näitä haluan jatkossakin kehittää ja saada näin itsestäni esille parhaan mahdollisen version. Asiakastyö edellyttää usein nopeaa reagointia ja päätösten tekemistä. Positiivinen ja ratkaisukeskeinen asenne auttaa työssä kuin työssä, mutta etenkin asiakasrajapinnassa hyvällä tahdolla sekä asenteella pääsee pitkälle. Positiivisuuden lisäksi on tärkeää osata ottaa vastuu omaan rooliin liittyvistä asioista. Aito uteliaisuus asiakkaita ja omaa tiimiä kohtaan mahdollistaa sen, että asioista on helppo puhua ja palautetta annetaan puolin ja toisin.

On myös luonteenpiirteitä, joita ei lähtökohtaisesti nosteta työelämässä tärkeimpien joukkoon. Nämäkin piirteet tunnistaessasi voit kääntää ne mahdollisuuksiksi. Esimerkiksi tietynlainen herkkyys mahdollistaa muiden ihmisten tunnetilojen aistimisen ja niihin reagoinnin. Liika kärsimättömyys nousee usein kehityskohdaksi, mutta asiakastyössä asioihin pitää tarttua vauhdilla ja saada sovittuja päätöksiä eteenpäin.

Oletko sinä koskaan pysähtynyt miettimään, mitkä ominaisuutesi tekevät sinun persoonastasi juuri omanlaisen? Mikä on se piirteesi, jota työkaverisi ja ystäväsi arvostavat eniten?

Kaisa Vilkman

Kaisa on kooltaan pieni, mutta jättiläinen oppimishalulla mitattuna. Kaisa kuulee kaiken, haluaa tietää kaiken ja tehdä sen jälkeen muutaman lisäkysymyksen. Kaisa ei jätä asioita sattuman satutettavaksi, vaan varmistaa aina yhden kerran enemmän, kuin muut.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Kaisa Vilkman

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten