Kasvun paikka

 

“Kasvu tapahtuu epämukavuusalueella”, olen kuullut useasti sanottavan. Mikäpä olisi epämiellyttävämpää aikaa kuin tämä hetki. Kaikkein epämiellyttävin, epätietoisuus, tuntuu riivaavan jopa asiantuntijoita. Ymmärrän, jos kaikkia meitä aika ajoin ahdistaa.

Mietin paljon sitä, mitä tämän kriisin jälkeen tapahtuu. Ainakin olemme oppineet sietämään hieman paremmin epätietoisuutta. Ja olemme ottaneet aikaa miettiä, mikä on tässä hetkessä tärkeää. Ehkä joku tämän koettuaan uskaltaa heittäytyä oravanpyörästä ja ottaa aikaa itselleen. Asia, josta ennen haaveili, tuleekin todeksi elettyä.

Jotkut meistä ovat löytäneet aikaa itselleen aloittaakseen uuden tavan. Aiemmin ei kiireisen työpäivän jälkeen – muka millään – jaksanut lähteä kävelylle. Nyt etätyöpäivän jälkeen onkin löytynyt aikaa ja suoranaista tahtoa happihyppelylle. Asia, joka sekin on helposti siirrettävissä tavalliseen arkeen sen koittaessa.

Yrityksille ja ihmiselle niiden takana tämä aika on erityisen epämiellyttävää. Moni on selviytyäkseen joutunut keksimään itsensä täysin uudelleen. Lihakauppias on alkanut verkkokauppiaaksi tai taksikuski vanhusten auttajaksi. Nämäkin tapoja, jotka ovat helposti siirrettävissä yrityksen arkeen uuden ajan koittaessa. Voisivatko nämä uudet toimintatavat olla uusia kasvun paikkoja?

Kriisit vauhdittavat muutosta. Niiden aikana syntyy paljon pieniä, uusia kasvun versoja, joille kriisin jälkeinen aika tarjoaa oivan kasvubuustin. Finanssikriisin jälkeen syntyi mm. sellaisia ilmiöitä kuin Uber, Airbnb, Pinterest ja Slack. Suomeenkin rantautui useita uusia yrityskonsepteja ja mm. Uberin maailmanlaajuinen valloitus johti taksiregulaation murtumiseen maassamme.

Rainmaker on kasvanut tähän asti perinteisillä metodeilla. Ollaan keksitty toimiva konsepti ja skaalattu sitä onnistuneesti. Rinnalle on kehitetty koko ajan uutta ja toistettu samaa kaavaa. Apuna ollaan käytetty yrityskauppoja, jotka ovat vivuttaneet kasvua ja sisältäneet pientä riskiä koko ajan. Hyvin on kasvettu.

Strategia tästä eteenpäin on selvä. Olemassa olevien liiketoimintojen tukeminen kriisissä ja niiden kilpailukyvyn ylläpitäminen uuden arjen koittaessa. Koska yritystoiminta perustuu osaltaan myös yhteiskunnan muutosten mukana elämiseen, lähdemme samaan aikaan kehittämään uutta Rainmakeriä täysin tuntemattomaan aikaan. Kaikessa kuitenkin toistuu se, että haluamme tavoitella kasvua.

Olemme aloittaneet brändimme kirkaskustyön jo ennen kriisin puhkeamista. Sen osana syntynyt uusi sloganimme “Kasvun paikka” on ajankohtaista julkaista juurikin nyt.

Paljon on jo tapahtunut parissa viikossa ja paljon vielä koetaan. Nousemme kukin tästä omalla tavallamme vahvempina kuin koskaan.

Jere Teutari

Jere uskoo, että kilpailu yritysten kesken käydään tulevaisuudessa osaavasta ja motivoituneesta henkilökunnasta. Ajatus tästä on hänelle syntynyt uteliaisuudesta ja kokemuksista työelämässä. Tätä ja muita ajatuksia hänelle on aikaa pohtia yksinäisinä hetkinä lenkkipoluilla. Elämä, varsinkaan työelämä, ei ole yksinkertaista. Rainmakerillä hän kehittää rekrytointiamme.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Jere Teutari

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten