Kun kaikki muuttuu hetkessä – Marjo Topi, Change

Haastattelussa Change Suomen ketjujohtaja Marjo Topi.

 

Change of Scandinavia A/S on kansainvälinen alusvaatebrändi, joka on saavuttanut merkittävän kasvun ja globaalin suosion. Changella on uniikki asema markkinoilla. Vuorovaikutus designin ja oikean hinnoittelun välillä on Changen tärkein erottautumistekijä. Suomessa Changen konseptimyymälöissä työskentelee yli 100 työntekijää ja ketju aikoo entisestään laajentua Suomessa. Kaikkien aikojen vuosi muuttui hetkessä, kun koronaepidemia muuttui pandemiaksi ja oli ryhdyttävä pikaisesti toimiin.

Tässä kirjoituksessa ketjujohtaja Marjo Topi kertoo, miten pandemia alkoi muuttaa käytännön toimintaa Changella.

Milloin sinulle alkoi valjeta tilanteen todellinen olemus ja että se tarkoittaa isoja, nopeasti toteutettavia käytännön muutoksia toimintaan?

Ensimmäiset ajatukset koronan vaikutuksista tulivat mieleeni tammikuun loppupuolella. Ne olivat kuitenkin vielä jotenkin kaukaisia ”ei se liene meille niin kovasti iske, onhan kausi-influenssia ollut” ajattelin. Helmikuun puolivälissä Suomen valtiolta alkoi tulla ensimmäisiä lausumia aiheesta ja silloin aloin ajatella ”mitä jos se vaikuttaa meihin sittenkin”. Maaliskuun 10 päivän tienoilla asia oli jo todella konkreettinen, kun tilanne eskaloitui vain parissa viikossa.

Johtajana olen vastuussa kokonaisuudesta. Ihmisistä, heidän työstään ja toimeentulostaan, ja tietenkin liiketoiminnasta. Lopulta päätin; ”nyt otetaan kaasu pois ja kustannuksia vähennetään radikaalisti. Jos ei myynti nopeasti kehity, niin sitten meidän on leikattava rajusti”. Vaikka päätös itsessään oli vahvasti liiketoimintaperusteinen, sen tarkoitus on tietenkin turvata upean henkilöstömme terveys, liiketoimintamme jatkuvuus ja työpaikat myös tulevaisuudessa.

Tämän jälkeen kaikki eteni salamavauhtia. Käytännössä joka 6 tunnin välein oli reivattava suunnitelmaa. Kuun loppuun mennessä YT neuvottelut oli käyty ja koko henkilöstö oli lomautettu. Tästä iso kiitos joustavalle kumppanille ja erityisesti Jari Maskoselle, joka oli koko ajan tilanteen päällä ja varmisti omalta osaltaan toimenpiteiden onnistumisen.

Mitä mietit johtajana, kun tilanne realisoitui ja muuttui konkreettisiksi päätöksiksi?

Ensimmäinen ja johtava ajatukseni oli ja on edelleen, että tämä on väliaikainen kriisi. Sen kestoa ei kukaan nyt osaa sanoa, mutta silti väliaikainen. Kaiken sen keskellä soittaminen jokaiselle myymälänhoitajalle ja myyntivalmentajilleni oli vaikeaa. Ei ole helppoa soittaa tällaisia uutisia, kun tietää että jokainen on tehnyt parhaansa, eikä tilanne johdu omasta tekemisestämme.

Ketjujohtaja Marjo Topi Changen muotinäytöksessä.
Changen ketjujohtaja Marjo Topi.

Kenen kanssa sinä johtajana sparraat asioita, päätös ketjun tilapäisestä sulkemisestahan on valtavan suuri, eikä sitä päätöstä ollut varmaankaan helppo tehdä?

Päätös ei tietenkään ollut helppo, mutta välttämätön. Ympärilläni on onnekseni monen eri toimialan johtajia ja yrittäjiä, joiden kanssa keskustelut ovat avoimia ja luottamuksellisia. Tällaisen verkoston, jossa asioista voi keskustella nimenomaan sellaisina kuin ne ovat, on äärimmäisen tärkeää.

Oman päätöksen kanssa täytyy kuitenkin jokaisen itse elää. Täytyy voida katsoa peiliin ja kysyä itseltään ”olenko tehnyt kaikkeni, en vain yrittänyt vaan tehnyt?” ja kun tähän voin vastata ”kyllä”, niin voi nukkua yönsä rauhassa.

Oletteko vielä pystyneet arvioimaan tarkemmin, millaisen kolauksen tämä totaalinen äkkipysähdys aiheuttaa liiketoiminnallenne?

Ajoimme alas kaikki konseptimyymälät ja niiden merkitys kokonaisuudessa on suuri. Tällä hetkellä niistä on jäljellä toki kauniit myymälät, mutta myös niiden vuokrakustannukset. Kolaus on suuri, ei sitä voi kieltää, mutta me selviämme tästä.

Oletteko löytäneet uusia korvaavia tapoja palvella asiakkaitanne?

Verkkokauppamme on kasvanut merkittävästi viimeiset 8 kvartaalia. Konseptimyymälämme ovat tunnettuja poikkeuksellisen hyvästä asiakaspalvelusta ja keskitymme tällä hetkellä henkilökohtaisen asiakaspalvelun nostamiseen samalle tasolle myös verkkokaupassamme. Tämä tarkoittaa, että myyntivalmentajamme palasivat jo takaisin töihin ja ovat saaneet alkustartin sille, miten ja millä työkaluilla lähdemme liikenteeseen.

Panostamme nopeaan, ystävälliseen, asiantuntevaan ja ratkaisukeskeiseen asiakaspalveluun. Ensimmäisen 6 päivän kokemukset ovat hyvin positiivisia. Analysoimme päivittäin tehtyjen panostusten ja toimenpiteiden vaikutusta tulokseen. Näin voimme kehittyä koko ajan. Uskon, että keskittyessämme nyt verkkokaupan kehittämiseen se palvelee meitä paremmin myös koronaviruksen jälkeen monikanavaisessa rakenteessamme.

Oletko itse välttynyt koronalta ja miten johtaminen onnistuu karanteenista?

Kiitos, terveenä ollaan. Hyvin johtaminen onnistuu karanteenista, tämä ei ole aivan vierasta, sillä normaali tilanteessakin liiketoimintamme tapahtuu pääosin myymälöissä ja ketjua on johdettava ”melkein etänä”, kun kaikkialla ei voi paikalla olla. Se ero tässä on, että kaikki tapahtuu nyt pääosin kotoa, enkä ole kovin innoissani kotityöskentelystä.

Koti on arvokas levon paikka, mutta tilanteen mukaan sopeudutaan. Tämähän on väliaikaista, kuten kaikki.

Mitä toivot johtajana juuri nyt eniten?

Toivon, että saamme avata myymälät mahdollisimman pian. Asiakkaamme ja työntekijämme ansaitsisivat sen. Teemme koko ajan myös avaussuunnitelmaa, jotta kaikki sitten käynnistyy sujuvasti.

Tuleeko sinulla mieleen jotain, jota en osannut kysyä?

Ikävien uutisten lukemiseen alkaa olla aika väsähtänyt. Alussa kuuntelin uutisia koko ajan, mutta se väsytti aivan liikaa, ja alkoi melkein jo pelottaa. Palasin nopeasti normaaliin rytmiin, joka minulle tarkoittaa yhdet aamu- ja yhdet iltauutiset. Se antoi rauhan ajatella selkeämmin ja toimia systemaattisesti.

Koronapandemia on väliaikainen kriisi ja nyt kirjoitetaan historiaa, jota luetaan 100 v kuluttua. Me ihmiset rakennamme tulevaisuuden ja tietyllä tavalla meidän pitää unohtaa jääräpäisyys, mutta kaivaa takaisin se sisu, jolla Suomea on ennenkin rakennettu.

Nyt tarvitaan yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä, jotta me kaikki yksilöt, yritykset ja yhteisötkin voimme hyvin myös tulevaisuudessa.

 

Lisätietoa Changesta täältä.

Lisätietoa Rainmakerista täältä.

Kim Lehtola

Kim on Toimija, tekijä ja saavuttaja. Kim ottaa hankkeet harteilleen ja tarvittaessa kantaa ne itse maaliin. Kimin motto on tekemällä, ei väittämällä. Kim ei vaan tee, vaan myös suunnittelee ja muotoilee. Tarvittaessa piirtää talon ja rakentaa sen, tai suunnittelee kokonaan uuden tavan myydä ja toteuttaa sen.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Kim Lehtola

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten