Kuolema korjaa univelat

 

Totta: unen puutteeseen voi kuolla ja vieläpä monella tapaa. Ei univajetta suotta ole käytetty kidutusmenetelmänä. Pelkkä pitkään jatkunut univaje sellaisenaan riittää elintoimintojen sammuttamiseen. Vaikka univaje ei olisi näin äärimmäistä, heikentää se suorituskykyä monella tapaa ja altistaa useille sairauksille, jolloin kuolema voi olla hidas ja tuskallinen tai tapahtua onnettomuuden seurauksena. Väsymys aiheuttaa yhden kuolemaan johtavan kolarin tunnissa pelkästään Yhdysvalloissa.

Kolmannes elämästä unessa

Evoluutio muokkasi ihmisen miljoonien vuosien aikana siten, että unta tarvitaan noin suhteessa 1:2 valveilla oloon, eli tunti unta jokaista kahta valvottua tuntia kohti. Tämä tarkoittaa siis, että kolmannes elämästämme tulisi viettää unessa. Tätä rytmittää sisäinen keskuskellomme, joka mm. säätelee hormonitoimintaamme. Rytmi noudattaa pääpiirteissään vuorokauden rytmiä. Viimeisen sadan vuoden teknologinen kehitys on evoluution mittakaavassa niin lyhyt, ettei se ole vielä ehtinyt vaikuttaa evoluutioon niin että pärjäisimme unetta. Eli vaikka pystymme valaisemaan arkemme mihin vuorokaudenaikaan tahansa ja lentämällä sotkemaan sisäisen kellomme, tarvitsemme silti sen kolmanneksen vuorokaudesta unta.

Ihminen tarvitsee palautumiseen unta, ravintoa ja liikuntaa, joista uni on tärkein. Unessa keho palautuu, prosessoimme muistiamme ja uneksimme. Se on meidän reset-nappulamme kun lihakset ja mieli on hapoilla. Unen puute vähäisessäkin määrin heikentää palautumista.

Unettomuus ja keskittymiskyky

Tilapäisesti unettomuudesta kärsii noin kolmannes ja kroonisesti noin kymmenes suomalaisista. Eli aamuruhkassa noin joka kolmas liikenteessä toikkaroi vajaalla suorituskyvyllä, pahimmillaan harhaisena valvomisesta. Unettomalla mantelitumake on yliaktiviinen, joka aiheuttaa ongelmia mm. tunteiden käsittelyssä. Neutraalitkin asiat tulkitaan helposti negatiivisiksi ja ei osata erottaa tärkeitä asioita vähemmän tärkeistä, eli yhtäkkiä kaikki on tärkeää. Ajautuuko ihminen siis tässä tilassa siihen kuuluisaan ”multitaskaukseen”, jota vielä jotkut ihannoivat, ja reagoi jokaiseen asiaan sitä mukaa kun niitä eteen tulee, sirpaloiden keskittymiskykynsä?

Digitaaliset välineet ovat viimeisimpänä häirinneet sisäistä kelloamme merkittävästi ja nukumme koko ajan vähemmän. Miten tämä tulisi ottaa työelämässä huomioon ja vieläpä ennakoivasti? Siinä vaiheessa asiaan on myöhäistä reagoida kun työterveydestä määrätään sairaslomalle unettomuuden takia. Osaamiseen kehittämiseen on turha satsata, jos emme ole levänneinä läsnä ja kykeneväisiä oppimaan uutta.

Unikoulu aikuisille?

Ainakin asenteisiin ja käytäntöihin voi vaikuttaa. Minkälaisen signaalin johtaja antaa tiimilleen lähettämällä sähköposteja puolen yön jälkeen? Miksi pikaviestimet piippaavat työasioita vielä klo 21 viikonloppuisin? Jokaisella on oma rytmi, jotkut ovat ilta- toiset aamuvirkkuja, kolmannet siitä välistä. Parasta olisi, jos itse pystyisi vaikuttamaan ja työskentelemään oman rytminsä mukaan. Kognitiivisesti haastavimmat tehtävät, keskittymistä vaativat asiat ja uuden oppiminen olisi syytä mahdollisuuksien mukaan ajoittaa omaan korkean vireyden aikaan. Rutiinitehtävät, matkalaskut jne. voi hoitaa väsyneempänäkin.

Vaikka kuinka arvostamme työhön sitoutuneita ihmisiä, eivät he väsyneinä ole parhaimmillaan. Sen sijaan, että tehdään vähän kaikkea, eikä paljon mitään, voisimme tehdä vähemmän, mutta huomattavasti paremmin. Henkilökohtaisina keinoina unen laatuun ja määrään voi kokeilla vaikka olla ilman älylaitetta tunnin ennen nukkumaan menoa ja myös välttää sen lumousta heti herättyä.

Lähteet:

Lähde 1.
Lähde 2.
Lähde 3.
Lähde 4.

Lisää luettavaa aiheesta:

Kaisa Jaakkola: Palaudu & vahvistu
Matthew Walker: Why We Sleep
Aki Hintsa: Voittamisen anatomia
Greg McKeown: Essentialism – The Disciplined Pursuit of Less

 

Jari Maskonen

Viiltävän analyyttinen Head of HR Services, jonka intensiivinen ote ei jätä kylmäksi. Jari on aina valmis näyttämään esimerkkiä, selvittämään asioiden taustat ja argumentoimaan niistä perusteellisesti. Ehkä ainut Rainmaker, jonka kissoilla on IG tili (@laku_and_toffee).

more from Jari Maskonen

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten