Miten asiantuntija ylläpitää omaa osaamistaan – ja miksi se on tärkeää?

Luin äskettäin Talouselämästä ajatuksia herättävän artikkelin, missä aiheena asiantuntijatyö ja erityisesti asiantuntijaosaamisen kehittäminen. Artikkeli sai minut pohtimaan asiaa omasta näkökulmasta, joten ajattelin, että aiheesta olisi hyvä kirjoittaa tännekin.

Asiantuntijatyö on osaamisen jatkuvaa kehittämistä sekä organisaatio- että yksilötasolla

Jotta asiantuntijaosaaminen kehittyy, tulee yhteistyötä tehdä yli toimialarajojen. Tämä pätee sekä yrityksen sisällä, että ulkopuolisten kumppanien kanssa. Eri osastojen ja alojen ihmiset voivat oppia toisiltaan paljon enemmän kuin samojen asioiden kanssa puurtavat.

Asiantuntijan on hyvä osata enemmänkin kuin pelkästään työnimikkeeseensä kuuluvat asiat. Näin luodaan kokonaisvaltainen asiakaskokemus ja annetaan asiakkaalle vähän enemmän kuin mitä hän osasi odottaa.

Asiantuntijaosaamisen kehittämisessä tulee huomioida sekä yksilö- että organisaatiotaso. Toisaalta organisaation tulee luoda työntekijöille puitteet oppia uutta, mutta lopullinen kehittyminen tapahtuu kuitenkin vasta yksilötasolla.

Pakottamalla ei opi kuin, että hauki on kala

Työpaikan ja johdon on tärkeää panostaa työntekijöidensä kouluttautumiseen. Meillä Rainmakerilla esimerkiksi johto pitää systemaattisesti sisäisiä valmennuksia, joiden aiheina ovat olleet muun muassa tiimityöskentely, lean ja digitalisaatio.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että opit eivät läheskään aina kulje ylhäältä alas, vaan organisaation läpi. Pyrimme luomaan sellaisen työympäristön ja –ilmapiiri että kaikilla sateentekijöillä on aikaa ja mielenkiintoa tutustua kollegan tekemisiin.

Asiantuntijan on itse haluttava oppia. Pakottamalla ei opi kuin sen, että hauki on kala. Itseohjautuvuus on ensisijaisen tärkeää, jotta saavutetaan todellista kehitystä ja muutosta.

Se vanha kunnon epämukavuusalue

 Asiantuntijaosaamisen kehittämisessä pitäisi mielestäni astua epämukavuusalueelle. Vaikka tämä alkaa sanana olla hieman kulunut, se ei tarkoita, etteikö tämä olisi edelleen ja aina tärkeää ja varsinkin aina yhtä epämukavaa.

Meillä halutaan rohkaista ihmisiä epämukavuusalueelle, sillä silloin vasta aito kehittyminen alkaa. Tämä pätee myös omalla kohdallani.

Päivittäin löydän itseni haastamasta itseäni lähtemään pois tutusta turvallisesta ja menemään epämukavuusalueelle. Minusta kirjoitettiin kerran,  että minulla on insinöörin aivot ja myyjän sydän. Se lienee totta, sillä olen hypännyt Talous ja IT-alalta myyntiin ja päinvastoin ja samalla oppinut matkan varrella valtavasti.

Itseohjautuvuus, organisaation tuki, poistuminen epämukavuusalueelta – näillä päästään jo aika pitkälle. Talouselämän artikkelissa kiteytettiin asiantuntijaosaamisen kehittäminen myös osuvasti. Nämä viisi kohtaa olisi hyvä jokaisen asiantuntijan kirjoittaa ylös post-it lapulle oman näytön kulmaan:

  • Ole kriittinen
  • Verkostoidu
  • Mene epämukavuusalueelle
  • Aseta unelma
  • Älä syytä kiirettä

 

Talouselämän artikkeli

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten