Mozzarellan syöntiä ja tekniikan tohtoreita

Mitä yhteistä on mozzarellajuuston kulutuksella sekä tekniikan tohtoriksi väittelevien määrällä? Ainakin se, että ne korreloivat vahvasti keskenään.* Mozzarellajuuston kulutuksen kasvaessa, yhä useampi väittelee myös tekniikan tohtoriksi.

Jos olisin päätöksentekijä yrityksessä, joka yksinoikeudella valmistaa ja myy mozzarellajuustoa, voisin päätellä tekniikan alan väitösten kasvun aiheuttavan myös kasvavaa kysyntää mozzarellajuustolleni. Täten minun olisi annettava erityistä huomiota vuosittain tekniikan tohtoreiksi valmistuvien lukumäärälle, sillä se olisi liiketoimintani yksi tärkeimmistä mittareista. Asiaa sen enempää ihmettelemättä päättäisin pyrkiä vahvasti vaikuttamaan siihen, että mahdollisimman monta ihmistä valmistuisi tekniikan tohtoriksi vuosittain, jotta valmistamani mozzarellajuustot menisivät mahdollisimman hyvin kaupaksi ja liiketoimintani voisi kasvaa.

Tavoitteitani tukemaan, päättäisin palkata uuden työntekijän vastaamaan liiketoimintani myynnin kasvattamisesta. Päämäärätietoisena johtajana haluaisin tietenkin määritellä työsuoritusta ohjaavan ja tukevan mittarin tälle palkkaamalleni uudelle työntekijälle ja tässä tapauksessa se olisi tekniikan tohtoreiksi valmistuvien henkilöiden lukumäärän kasvattaminen per vuosi.

Uuden työntekijän vastattua liiketoimintamme myynnin kasvattamisesta vuoden ajan huomaan, että hän on ollut todella tehokas onnistuessaan jopa tuplaamaan tekniikan tohtoreiksi valmistuvien määrän edelliseen tarkasteluvuoteen verrattuna! Tästä pystyn välittömästi päättelemään, että uusi työntekijä on ollut erittäin tuottava koko liiketoiminnalleni ja olemme pystyneet kasvattamaan myyntiämme merkittävästi. Hieman myöhemmin, tutkaillessani myyntilukujamme, huomaan kuitenkin mozzarellajuuston myyntimme itse asiassa laskeneen . Mitä ihmettä, liiketoimintani tulos ei olekaan  sellainen, mitä sen mittarimme mukaan olisi pitänyt olla! Miten näin on voinut käydä?

Korrelaatio ei ole kausaliteetti

Data ja mittarointi ovat tämän päivän sanoja. Hyvä että ovatkin, sillä mittaaminen ja data ovat ymmärryksen muodostamiselle elintärkeitä, oli sitten kyse tieteen harjoittamisesta tai liiketoiminnasta. Kuitenkin, jos analysointi ja tulkinta unohtuu, ei mittareilla ja datalla tee juurikaan mitään.

Usein sanotaan, että saat juuri sitä mitä mittaat. Ongelma tästä muodostuu silloin, kun mitataan ilman oikeanlaista tulkintaa ja täten ohjataan esimerkiksi työntekijöitä tekemään täysin vääränlaisia asioita. Näin kävi muun muassa tässä  esimerkissä, jossa työntekijän työpanosta ohjattiin tekniikan tohtoreiksi valmistuvien maksimointiin. Oikeanlainen reaktio vahvaan korrelaatioon mozzarellajuuston kulutuksen ja tekniikan tohtoriksi valmistuvien määrän välillä olisi ollut tilanteen hieman perusteellisempi analysointi, joka olisi paljastanut yhteyden näennäiseksi vailla suoraa syy-seuraus-suhdetta.

Kaiken kaikkiaan mittaamme  harmittavan usein vain lopputuloksia kuten myyntitulosta, sillä se on helppoa. Onnistumisen edellytyksien mittaaminen jää usein vähemmälle huomiolle, tai se tehdään ilman perusteellista analyysia asioiden yhteyksistä. On kuitenkin tutkittu, että onnistumista ennustavia mittareita voivat olla esimerkiksi esimiestyön laatu tai työntekijöiden innostus. Mieti siis mitä ja miksi mittaat. Tämän tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa.

 

*Lance, Peter, John Spencer & Mark Janko (2016). Data Science for Global Health.

Mikko Aro

Aron Mikko on äärettömän kiinnostunut optimisti, joka pyrkii tulkitsemaan ympäristöä, prosessia ja ihmistä. Pelinrakentaja, strategisoija ja analyyttinen kokonaisuuksien ymmärtäjä. Mikko on kauppatietelijä, joka nauttii työskentelystä intohimon, innovaatioiden ja rehellisten keskustelujen ympäröimänä. Rekrytoinnin parissa työskentelystä Mikko nauttii, koska siinä hän saa yhdistää ihmisen potentiaalin, työnantajakuvan rakentamisen ja strategisen johtamisen. Mikon mielestä kehityksen ytimen muodostavat luottamus, mielenkiinto ja rohkeus.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Mikko Aro

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten