Myyjä: Tienaa enemmän tekemällä perusasioita

Celectus-87Myyminen on maailman mukavin ammatti, se on myös äärimmäisen helppoa. Myyjänä on mahdollisuus ansaita hyvin tekemällä sitä mistä oikeasti nauttii. Päivästä toiseen ihmisten kanssa olemista.

Kun pääset kotiin voit vain nauttia omasta vapaa-ajastasi, työhuolet voit jättää työpaikalle. Noudattamalla näitä viittä perusasiaa teet myynnistä vieläkin mukavampaa ja tienaat entistä enemmän!

”Asiakas kokee ammatitaidottomaksi sellaisen myyjän, joka ei arvosta asiakastaan”

1. Kuuntele asiakasta

Myynti on ratkaisun, paremman vaihtoehdon, tai puhtaasti hyvän olon löytämistä asiakkaalle. Kuuntele asiakasta, niin tiedät mitä tarjoat.

2. Opettele tuotteet

Kun tarjoat asiakkaalle oikeaa tuotetta tai ratkaisua, alkaa asiakassuhde, ei pelkkä kauppa. Lukuisten tutkimusten mukaan asiakasta ärsyttää eniten ammattitaidoton myyjä. Asiakas kokee ammatitaidottomaksi sellaisen myyjän, joka ei arvosta asiakastaan. Asiakasta taas arvostat kuuntelemalla. Älä kerro sellaisia tuoteargumentteja, joita asiakas ei halua kuunnella. Kerro vain tarvittava.

3. Tee aina aloite

Vaikka keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa usein nillitetään yli-innokkaista myyjistä ja haukutaan ne syvimpään helvettiin, silti tutkimusten ja käytännön havaintojen perusteella, myyjä myy sitä enemmän mitä aktiivisemmin hän lähestyy asiakasta. Niitä ihmisiä jotka eivät kirjoittele keskustelupalstoille ja sosiaaliseen mediaan on kuitenkin huomattavasti enemmän kuin niitä jotka kirjoittelee. Muista kuitenkin asiakkaan kohtaamisessa vinkki numero neljä.

4. Käytä pelisilmää

Myyjän pelisilmä kehittyy myymällä. Mikäli olet juuri aloittanut myyjän työn, älä hätäile. Kehityt jokaisen asiakaskohtaamisen kautta paremmaksi. Pelisilmällä on mukautumista. Pelisilmällä tarkoitetaan asiakkaan tunnistamista ja siihen mukautumista. Me ihmiset luotamme eniten itsemme kaltaisiin ihmisiin.

Jos asiakas haluaa kuulla faktoja tuotteesta, kerro ne. Jos asiakas taas haluaa että hehkutat tuotetta, niin hehkuta. Muista että ostaminen on aina tunnepäätös.

5. Kuuntele neuvoja

Vaikka olisit mielestäsi jo tähtimyyjä ja niin hyvä, ettet oikein voisi enää paremmaksi tulla, usko pois, sinulla on vielä opittavaa. Yritys jossa työskentelet, ei ole keksinyt myyntikonseptia hatusta. Se on muokattu kokemuksien ja erehdyksien kautta. Jos sinulla on mielestäsi parempi tapa myydä, kerro se esimiehellesi, tiedon jakaminen avaa usein ovia uusiin haasteisiin.

Kirjoittaja: Sensei, Mikael Pyrhönen
Twitter: @mikuhippi

Celectus Myyntipalvelut

 

Mikael Pyrhönen

more from Mikael Pyrhönen

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten