Myyjä tietää kaiken

Talouden toiminteissa robotiikan ja keinoälyn hyödyntäminen ovat jo pitkällä. Järjestelmälähtöinen ja säännelty taloudenpito onkin ollut jo pitkään erittäin hyvää maaperää robotiikalle. Mutta entäpä myynti? Miten robotiikkaa tai keinoälyä pystytään hyödyntämään siinä?

Reaaliaikainen dashboard

Reaaliaikaisten, helposti luettavien ja jaettavien dashboardien saaminen myynnin tueksi on koettu merkittäväksi eduksi. Robotiikka on mahdollistanut tämän. Tietoa hyödyntää niin myyjä, esimies, johto, kuin myös Rainmakerin asiakas. Ja kaikki samanaikaisesti.

Kohtaamiset ja tieto

Kohtaamme monta miljoonaa kuluttajaa F2F, puhelimitse, tai digitaalisten kanavien kautta. Näistä kohtaamisista, omista järjestelmistä sekä asiakkaiden tietokannoista syntyy myös huikea määrä tietoa. Aina kun on tietoa, aukeaa paikka myös robotiikalle ja keinoälylle.

Jotta saadaan kuva mahdollisuuksista, päätin kysyä asiaa meillä yli 10 vuotta myynnin tukifunktioissa työskennelleeltä Mikael Pyrhöseltä.

Miten robotiikkaa ja keinoälyä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa myynnissä, Mikael?

Mikael aloittaa fiilistelyn:

– Kauppakeskus Espoo 24.4.2019. Jonin tabletti värähtää ja ruutuun ilmestyy:

Profiili: D
Asuminen: 1983 Omakotitalo, paneelit katolla, Vihti
Kiinnostus: Formulat, Ravit, politiikka
Status: Vaikuttaja
Muuta: Silmälasit +5v
Tulot:  50000+

Samaan aikaan pisteen yläpuolella olevaan 65” televisioon vaihtuu edellisen vuoden Formuloiden Monacon GP:n startti.

Joni lähestyy asiakasta ja tokaisee lyhyesti: ”Nyt olisi tuleva formulakausi puoleen hintaan.”

Voiko tämä olla mahdollista?

– Kuulostaa sci-filtä, mutta tekniikka on jo olemassa. Liiketunnistin aktivoi kameran, kamera tunnistaa kasvot, kasvojen avulla saadaan sosiaalisesta mediasta (FB, Twitter, IG, Linkedin, Snapchat ym.) tietää nimi sekä paljon, paljon muuta. Yritysten omien järjestelmien kautta saadaan tietoon asiakkaan käyttäytyminen yrityksessä: puhelut, meilit, chatit, sekä tietysti face-to-face-kontaktit. Tämä tieto pystytään yhdistämään sekunneissa. Myyjän ei enää tarvitse lähteä nollatilanteesta liikkeelle. Tai vielä pahempaa, arvioimaan asiakasta ulkoisen habituksen perusteella, Mikael jatkaa.

Mitä muita mahdollisuuksia tai etuja robotiikka myynnille tarjoaa?

– Asiakastyytyväisyys kasvaa. Asiakas saa kokemuksen, jota hän ei tule unohtamaan. Myyjä on hänen kanssaan samalla tavalla käyttäytyvä ja oikean puheen tempon omaava. Myyjä tietää, että jos asiakas on DISC-profiililtaan D, on hänelle turha lähteä fiilistelemään tai jaarittelemaan. Myyjän tehtävä on tarjota ongelmaan ratkaisu ja mieluummin nopeasti, Mikael summaa.

– Hänen kanssaan siis jutellaan ja hänelle tarjotaan vain häntä kiinnostavia asioita. Tarjotaan formulakausi, Toto TV, sähköauto vakuutuksineen, silmälasit ja aurinkolasit kerran vuoteen, hintaan 1000e/kk koko roska ja kertalaskutuksella.

Entäpä uhat, mitä tulee ottaa huomioon?

– Väärinkäytökset, tietoturva, GDPR jne. Järjestelmän rakentaminen niin, että tietoturva on aukoton ja ettei väärinkäytöksiä tule, on hankalaa, Mikael huomauttaa.

– Myyjän taito. Myyjän tulee olla erittäin taitava pystyäkseen käyttämään tietoa niin, ettei tilanteesta tule kiusallinen. Jos asiakas kokee, että hänestä tiedetään liikaa, tai asiakaskontakti katoaa, kaupat jäävät tekemättä, Mikael muistuttaa.

Tekniikka kehittyy

Tämä on huikea mahdollisuus, ja vaikka Mikael heitti päivämääräksi 24.4.2019, uskon vahvasti, että tämä on viimeistään silloin jo arkea. Minut on yllättänyt täysin, kuinka nopeasti robotiikka, ja seuraavaksi keinoäly, ovat jo nyt muuttamassa meidän kaikkien päivärutiinejamme.

Tunnistamamme tehtävät roboteille ja keinoälylle myynnissä:

 

 

Joakim Back

Myyntiorientoitunut Talous- ja IT-johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, jota ei viilaamalla voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten