Pelillistäminen – pakkopullaa ja turhaa hypeä vai mielekkyyttä työntekoon

Näitä on nähty; hienoja sanoja, hetken hype ja sitten kaikki normalisoituu.

Tammikuussa 2018 ulkona on -2 ja keli on kirkas. Taksit valuvat Tapatumahotelli Huoneelle ja autoista nousee keskimäärin 22-vuotiaita miehiä ja naisia ykköset päällä ja hiukset mintissä. Tervetuliaismaljat ojennetaan aulassa käteen ja valokuvaaja räiskii kuvia. Kutsun ovat saaneet Leijonaliigan parhaat pelaajat, valmentajat, johto sekä tietysti asiakkaiden tärkeimmät yhteyshenkilöt. Tervetulopuheiden jälkeen syödään hyvin ja nautitaan illasta. SuperGaala voi virallisesti alkaa.

Mikä on Leijonaliiga?

Leijonaliiga starttasi vuonna 2014. Vahvaksi yhteisöksi muodostuneessa Leijonaliigassa eri kaupungeissa työskentelevät työntekijät eli pelaajat pelaavat päivittäin toisia tai saman kaupungin joukkueita vastaan. Leijonaliigan pelaaja on kauppakeskuksessa tai messuilla työskentelevä ständimyyjä. Hän on se, joka meitä joskus ärsyttää, se joka haluaa pysäyttää meidät hetkeksi ja kaupata meille erilaisia tuotteita tai palveluita. Kilpailu tuo myyntityöhön lisää haastetta sillä pelaajat haluavat olla voittavassa joukkueessa ja tulla valituksi arvokkaimmaksi pelaajaksi.

Mistä siis taistellaan?

Tavoite on nostaa kauden päätteeksi Leijonakannu kattoon ja olla kauden päättävän SuperGaalan juhlituin joukkue. SuperGaalassa jaetaan myös yksilöpalkinnot. Palkinnon saavat pistepörssin top 20 pelaajat, MVP (The Most Valuable Player), laatupelaaja sekä paras valmentaja. Joukkueiden on myös mahdollisuus saada himoittu PowerCupin kannu mukaansa. Gaalassa pidetään juhlapuheita sekä jaetaan erityismainintoja ja kiitoksia. SuperGaala päättyy tietysti armottomaan biletykseen.

Miksi Pelillistäminen?

Yksinkertaisesti siksi että kuivaan pullaan saadaan muutama mehukas rusina mukaan. Yksilö saa työstä jotain muutakin kuin vain palkan ja työkokemusta. Parhaimmillaan pelistä tulee syy tulla töihin, tulos paranee ja vaihtuvuus vähenee. Samalla saadaan seurantaa ja esimiestyötä helpottavia mittareita käyttöön. Peli vaatii panostusta, aikaa ja sitoutumista mutta ne kannattaa tehdä. Gamification eli pelillistäminen nimittäin motivoi pelaajia osallistumaan, kannustaa, tukee oppimista sekä sitouttaa myyntityöhön täysin eri tasolla.

Blogikirjoitus on ensimmäinen osa sarjasta Pelillistäminen.

Lue tästä, millaista on pelaajan näkökulmasta pelata Leijonaliigassa.

Mikael Pyrhönen

more from Mikael Pyrhönen

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten