Selvisimme terveinä yli koronakevään. Nyt rikoimme ennätyksen.

Teimme torstaina 9.7.2020 asiakkaillemme miljoonannen työtuntimme. Emme ole milloinkaan Rainmakerin historiassa saavuttaneet tätä virstanpylvästä näin aikaisin. Miljoonaennätyksen rikkominen tarkoittaa sitä, että onnistuimme haastavana aikana kasvattamaan tehdyn työn määrää aiemmista vuosista. Meillä Rainmakerissä työskentelee noin 2000 ihmistä erilaisissa palvelutehtävissä, joita tuotamme pääosin kuluttajaliiketoiminnassa toimiville asiakkaillemme. Sateentekijät, joiksi rainmakerläisiä kutsumme, työskentelevät myynti-, asiakaspalvelu- ja henkilöstöpalvelutehtävissä eri puolella Suomea. 

Tämän ennätyksen mahdollisti ennen kaikkea henkilöstömme. Koronan alkaessa kehitimme asiakkaidemme kanssa uusia toimintamalleja, otimme ne käyttöön pikavauhdilla ja joustimme siellä missä piti. Esimerkiksi asiakaspalvelutoiminteissamme siirryimme käytännössä yön yli 100% etätyöhön ja fyysiset asiakaskohtaamisemme siirrettiin tehtäväksi puhelin- ja verkkokanavissa. Yhdessä asiakkaidemme ja henkilöstön kanssa pystyimme reagoimaan koronaan todella tehokkaasti. On kuitenkin myönnettävä, että ilman koronaa olisimme rikkoneet miljoonan työtunnin rajan jo paljon aiemmin.

Korona kuritti meitä vaihtelevasti. Käytännössä henkilöstöpalveluliiketoimintamme, muun muassa hotelli- ja ravitsemustoimialalla, loppui kuin seinään. Samaan aikaan logistiikan asiakaspalvelussa tarvittiin paljon lisää työvoimaa verkkokaupan nopean kasvun myötä, kun lähetysten seurannassa asiakkaiden yhteydenottojen määrä kaksinkertaistui alkuvuodesta. Puhelin olikin meille netin lisäksi merkittävin työväline koronan aikana. Puhelumäärät kasvoivat kaikissa asiakkuuksissamme, koska kuluttajat halusivat asioida puhelimitse. Accenture tutkikin asiaa USA:ssa ja kysyttäessä mitä välinettä ihmiset suosivat asioiden hoitamiseen koronan aikana, 57% mainitsi ensisijaiseksi välineekseen puhelimella soittamisen. Tämä ilmiö näkyi kasvaneina puhelumäärinä myös meillä.

Etätyöhön ryhdyimme viipymättä ja ripeästi. Haalimme tietokoneita ja muita työvälineitä sieltä mistä niitä oli nopeimmin saatavilla. Voin kertoa, että aika moni kauppias myi kuulokkeissa ei-oota viikkojen ajan. Kiitos aikaisen reagoinnin, meillä ihmiset siirtyivät etätöihin toimipisteestä riippuen muutamassa päivässä. Huhtikuussa teimme sisäisen kyselyn etätyökokemuksista ja saimme 287 vastausta. Vastaajista 73,5% sanoi etätyökokemuksen olleen erittäin positiivinen ja 61,3% haluaisi tulevaisuudessa tehdä työnsä pääosin etänä. 

Kulunut puoli vuotta on ollut vähintäänkin erikoinen. Se mitä vuoden alussa ajattelimme tulevasta keväästä meni tunnetuista syistä romukoppaan. Jouduimme suunnittelemaan, sopeutumaan ja oikeasti rakentamaan kokonaan uuden pelikirjan. Miljoonan työtunnin rikkominen ennätysajassa on meille aidosti iso saavutus ja siitä kuuluu kiitos koko henkilökunnallemme.

Markus Pyrhönen

Rainmakerin toimitusjohtaja Markus Pyrhönen on kasvuyrittäjä isoilla kirjaimilla ja alleviivattuna. Markuksen idealinko puskee uutta ideaa, mahdollisuutta ja välillä mahdottomuutta sellaisella vauhdilla, että sade ja sienet olisivat kateellisia. Markuksen kiistatonta osaamista ovat erilaiset yritys- ja rahoitusjärjestelyt, sekä Lapin matkailu.

Lisää artikkeleita käyttäjältä Markus Pyrhönen

Haluatko uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme, joka ilmestyy muutaman kuukauden välein.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten