Sisäinen viestintä ei onnistu


Piiru tornin juuressa, on metri kilometrin päässä

Kuinka monta kertaa olet joutunut toteamaan organisaatiolle viestittäessä, että ”piiru* tornin juuressa, on metri kilometrin päässä”? Eli alkuperäinen viesti muuttaa muotoaan, kun se saavuttaa kuulijansa? Älä huoli, se ei ole vain sinun vikasi. Se on itse asiassa koko viestinnän vika. On käytännössä mahdotonta viestiä kerralla suurelle joukolle ihmisiä siten, että kaikki tulkitsevat viestin tarkoittamallasi tavalla. Kysymys on siitä, miten viestintä ylipäätään ymmärretään ja miten sitä toteutetaan.

Me kuulijat lähestymme saamaamme informaatiota aina omasta subjektiivisesta kulmastamme. Kuka mistäkin. Kun haluttu informaatio tavoittaa osan kuulijoista esimerkiksi kuormittuneessa tilassa, viesti saa aina tietynlaisen värityksen kuulijan tulkinnassa. Osa meistä taas vastaanottaa viestin rauhan ja tyyneyden tilassa ja väri on taas aivan eri. Et siis voi onnistua viestinnässä kerralla ja vain yhdellä tavalla.

Mitä tämä merkitsee minulle?

Viestit uuden henkilön palkkaamisesta organisaatioon. Tavoitteesi on kertoa: ”Meillä menee hyvin, liiketoimintamme kasvaa ja tarvitsemme lisää työntekijöitä. Nyt olemme löytäneet sellaisen”. Et tarkoita viestilläsi mitään muuta, vaan juuri sitä mitä kirjoitit: ”Meillä menee hyvin, me kasvamme ja tarvitsemme…”. Viestin vastaanottajat pohtivat asiaa kuitenkin jokainen omasta kulmastaan. Mitä tämä merkitsee minulle?

Joku ilahtuu; ”Mahtavaa, meillä menee hyvin”, kun toinen taas pohtii; ”Vaikuttaakohan tämä palkkaus minun rooliini?”. Yksi oivaltaa; ”Mahtavaa, saimme uutta osaamista, nyt huolehdin siitä, että opin häneltä kaiken”. Kolmas taas jo miettii; ”Nyt on lähtenyt johtajilla mopo käsistä, tämä menee ihan vihkoon. Me kaikki menetämme työmme noiden takia”.

Voiko sisäisessä viestinnässä onnistua?

Pohjimmiltaan viestinnän epäonnistumisessa lienee kysymys luottamuspulasta. Silti viestinnän vaikeuteen törmätään myös luottamuksen ilmapiirissä. Voiko viestijä sitten vaikuttaa kuulijan tulkintaan ja voiko sisäisessä viestinnässä onnistua?

Ei voi, jos viestintä ymmärretään vain asioista tiedottamisena.

Sisäinen viestintä on käytäväkeskusteluita, se on yhteisiä lounashetkiä, aamupalavereita, sosiaalisen median julkaisuja, whatsapp-viestejä. Se on ihan mitä vaan vuorovaikutteista tekemistä. Organisaatio itsessään on viestintä. Viestintää tapahtuu koko ajan kaikkialla ja organisaation sisäinen viestintä on kaikkien vastuulla, myös kuulijan.

Aika ajoin kuulee kommentin, ”minulle ei ole kerrottu”. Silloin voi kysyä, oletko altistunut keskustelulle, seuraatko yritystämme sosiaalisessa mediassa, oletko käynyt intrassa, luitko kuukausikirjeen, oletko osallistunut hangouts- tai whatsapp-kanavien keskusteluihin, katsoitko videon? Viestintä on kaikkien vastuulla, myös kuulijan.

* Piiru: Esimerkiksi tykistön käyttämä piiru on täysympyrä jaettuna 6000-6400, hieman käyttäjästä riippuen.

 

 

Kim Lehtola

Myynnin isäleijona, joka tietää miten fiiliksestä tehdään fyrkkaa. Kim on suvereeni yhdistämään kellontarkat prosessit huikeaan myyntifiilikseen. Motivoinnin mestarin käsissä nuoret myyjät löytävät tekemiselleen tarkoituksen ja työlleen suunnan. Kimin energiatasot tarttuvat vääjäämättä keskustelukumppaniin ja kuuntelijaan. Intohimo tarttuu ja rakkaus lajiin leviää. Jos myynti torkkuu tai nukkuu, Kimillä on keinot uuden aamun sarastukseen. Herätkää, elämä on tässä ja nyt.

more from Kim Lehtola

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten