Tahdonvoimaa talousosastoltasi

On tutkittu, että ihminen ei tee rationaalisia päätöksiä, vaikka niin haluaisimme usein ajatella. Aivomme koostuvat erilaisista kilpailevista verkostoista, joista jokaisella on omat, keskenään ristiriitaiset tavoitteet. Näitä verkostoja voi verrata vaikkapa poliittisiin puolueisiin: yksi puolue haluaa olutta (lyhyen aikavälin hyöty) ja toinen vettä, jotta pääsee vielä lenkille (pitkän aikavälin hyöty).

Se, ovatko kertoimet oluenjuonnin puolella, riippuu monen muun asian ohella myös jäljellä olevasta tahdonvoiman määrästä. On tutkittu,  että lyhyen aikavälin hyödyn valitseminen vaatii vähemmän tahdonvoimaa kuin pitkän aikavälin tavoitteeseen sitoutuminen.

Tahdonvoiman rajallisuus

Päätöksenteossa ongelmana (tai mahdollisuutena, riippuen katsantokannasta) on se, että jokaisella meistä on rajattu määrä tahdonvoimaa ja lyhyen aikavälin hyöty voittaa usein pitkän aikavälin tavoitteen. Tahdonvoiman käyttäminen voi olla yllättävän kuluttavaa.

Eräässä tutkimuksessa henkilöitä pyydettiin tukahduttamaan tunteensa surullista elokuvaa katsoessa. Verrokkiryhmä, joka sai näyttää tunteensa avoimesti, jaksoi elokuvan jälkeen pitää sormien lihasvoimaa vaativaa puristinta pidempään kuin tunteensa kätkeneet henkilöt. Samaa tahdonvoimaa näyttää kuluttavan myös esimerkiksi houkutusten vastustaminen, vaikeiden päätösten tekeminen tai aloitteellisuus.

Avaimet parempaan päätöksentekoon

Jos ja kun päivität nyt yrityksessäsi syksyn talousennusteita ja toimintasuunnitelmia, vahvistat samalla organisaatiosi tahdonvoimaa saavuttaa tavoitteet. Selkeät, julkituodut tavoitteet auttavat arjen päätöksenteossa ja ohjaavat toimintaa tavoiteltuun suuntaan. Toisin sanoen ne auttavat vastustamaan houkutusta nauttia lyhyen aikavälin hyödyistä.

Talousosaston pitää pystyä näkemään pitkän aikavälin tavoitteiden tuomat hyödyt ja tarjoamaan liiketoimintajohdolle avaimet parempaan päätöksentekoon. Kun puhumme liiketoimintojen sparrauksesta, puhumme itse asiassa usein tahdonvoiman lisäämisestä vaikeiden päätösten edessä, tai aloitteellisuuden lisäämisestä myyntiponnistelujen kohdentamiseksi. Luvut ovat yleensä varsin luotettava mittari määrittämään, teemmekö oikeita valintoja tai pääsimmekö tavoitteisiin vai emme.

Lähdeaineistona on käytetty David Eagleman teosta Aivot -ihmisen tarina (Atena, 2018).

Sampsa Rönkkönen

Sampsa on talousjohtamisen Bob Dylan. Numerolyyrikko, joka tarvittaessa laulaa budjetin ymmärrettäväksi tai räppää raportit kasaan. Sampsa ei ole vain isojen areenojen esiintyjä, vaan hän on aina valmis henkilökohtaiseen klubikeikkaan. Jokainen yksilö saa tarvitsemansa tuen siinä missä konserni kokonaisuuden

more from Sampsa Rönkkönen

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten