Tehoja henkilöstöhallintoon ohjelmistorobotiikalla ja keinoälyllä

 

Ohjelmistorobotiikka (RPA) ja keinoäly (AI) automatisoivat aikaa vieviä tehtäviä, joita tietotyöntekijät tekevät päivittäin. Myös henkilöstöhallinnon prosessit sisältävät runsaasti rutiinitehtäviä, joiden automatisointi tulee tehostamaan toimintaa merkittävästi tulevaisuudessa.

Rutiinitehtävien automatisointi vapauttaa HR asiantuntijoiden aikaa ihmisläheisiin prosesseihin, kuten rekrytointiin, perehdytykseen sekä työntekijöiden ja esimiesten tukemiseen. Tulevaisuudessa keinoäly pystyy myös itsenäisesti tuottamaan arvokkaita ennusteita ja suosituksia HR-työntekijöille, jotka pääsevät näin kehittämään yrityksen tuottavuutta ja kulttuuria entisestään.

Automaattinen rekrytointi

RPA ja AI työkalut voivat tehdä alustavaa ehdokasvalintaa, rajaamalla valmiiksi sopivimmat hakijat, joihin HR asiantuntijat keskittyvät. Työkalut osaavat hakea erityisiä taitoja ja avainsanoja esimerkiksi työhistoriasta ja hakemuksesta. Tulevaisuudessa ne voivat jopa ennustaa, miten hakija soveltuu yrityksen kulttuuriin muun muassa näiden tietojen perusteella. Kun sopivat hakijat ovat löytyneet, osaavat RPA ja AI aikatauluttaa, varata ja valmistella henkilökohtaiset haastattelut säästäen sekä rekrytoijan että työnhakijoiden aikaa.

Perehdytys ja koulutus palveluna

Perinteiset “kaikille samat (luokka)koulutukset” eivät enää vastaa tämän päivän asiantunijatyön vaatimuksia. Koulutukset ja perehdytykset onkin siirrettävä ajasta ja paikasta riippumattomaan verkkoon, jokaiseen vaatimustasoon sopivaksi. Jotta tämänlainen palvelu onnistuu, tarvitaan modernit alustat ja keinoälyä ennakoimaan juuri sinulle oikean tarjonnan, perustuen historiaasi ja tulevaisuuden tarpeisiisi.

Suorituksen mittaaminen

Tänä päivänä kaikki haluavat palautetta. Helpoin tapa selvittää nykytilaa ja fiilistä, on yhteisten mittareiden luonti. Mittareiden tulee olla näkyvillä aina sekä työntekijällä että esimiehellä. Kun dataa on paljon, tarvitaan ohjelmistorobotiikkaa ja keinoälyä helpottamaan mittareiden analysointia sekä reagoimaan poikkeamiin juuri oikeaan aikaan. Kun yhtälöön tuodaan tulevaisuudessa mukaan myös pelillistämistä, tulee keinoälyllä olemaan merkittävä rooli pelinrakentajana.

Vaihtuvuuden ennakoiminen

Henkilöstöosastot käsittelevät usein vaihtuvuutta vasta silloin, kun työntekijät ovat jo lähteneet. Keinoälyn avulla voitaisiin ennustaa sekä mahdollisesti estää irtisanoutuminen jo ennen sen tapahtumista. Keinoäly voisi määrittää työntekijöiden kiinnostuksen asteen sekä antaa ennustuksen siitä, onko heillä aikomus vaihtaa työnantajaa käyttämällä työntekijöiden sitoutumista mittaavia tietoja, kuten pulssitutkimusdataa, työnantajamielikuvaa tai jo mainittuja suorituskyvyn pelitietoja.

Viime kädessä RPA ja AI antavat tulevaisuudessa henkilöstöhallinnolle mahdollisuuden lisätä yrityskulttuurin laatua, henkilöstön osaamistasoa sekä yleistä suorituskykyä. Eli siirtyä viimeinkin resurssi-intensiivisestä tekemisestä aidosti ihmisten potentiaalin tukemiseen ja hyödyntämiseen.

 

Joakim Back

Myyntiorientoitunut Talous- ja IT-johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, jota ei viilaamalla voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten