Työntekijä, saatko tukea, kun sitä tarvitset?

Esimiesten evoluutio uratööteistä asiakaspalvelijoiksi.

Esimies, väliporras, työn mahdollistaja vai mikä? Itsekin on tullut juteltua ja hyysättyä esimiehiä asian tiimoilta. Nyt tuli vastaan myös tutkittua tietoa aiheesta, kun satuin lukemaan Human Times:ista esimieslaadun olevan merkittävin indikaattori henkilöstön pysyvyyteen. Ei palkka, ei ympäristö, ei työsuhde-edut vaan esimiestyö. Totta tietenkin, että joissakin nykyorganisaatioissa voidaan tulla toimeen myös ilman esimiehiä. Mutta niissä, joissa esimiehiä vielä tarvitaan, rooli on muuttumassa ja hyvä niin.

Tunnistatko esimiehesi motivaation?

Työskenteleekö esimiehesi sinua varten, itseään varten vai onko hän ylemmän näkemyksen omaava organisaation edustaja? Edelleen uraohjukset ja asiantuntijat ajattelevat, että uralla kun etenee, niin on onni ja autuus edetä esimiestyöhön. Ja niin ajatellaan myös suurimmissa osissa organisaatioita eli teet työsi hyvin, niin sinusta tehdään esimies. Ja kun näin opetetaan, niin myös ajatellaan. Tietysti substanssiosaaminen kasvaa, mutta esimieskyvykkyys ei lisäänny samassa mittakaavassa. Muiden työn mahdollistajaa harvasta asiantuntijasta tai tekijästä kuitenkaan tulee. Tämän päivän ja huomisen esimiestyö on ennen kaikkea sisäistä asiakaspalvelua ja työn mahdollistamista.

Organisaatioilla on kolme vaihtoehtoa;

  1. Kouluttaa esimiehiä ymmärtämään ja palvelemaan työntekijöitä
  2. Rekrytoida paikkoihin esimieskyvykkäitä henkilöitä
  3. Ajatella roolit ja tekeminen täysin uusiksi, jolloin työntekijä on keskiössä ja sitä tuetaan esimiesten ja johdon avulla. Ei enää täysin uusi ajatus, mutta silti vielä pitkälti toteuttamatta.

Alaisen menestys on nro 1

Esimiehenä sinun tulisi ymmärtää, että alaisen menestys on omaa menestystäsi tärkeämpää. Toimin paljon pienten ja keskisuurten yritysten parissa, jossa olen alituiseen mukana keskusteluissa siitä, mitä esimiesten pitäisi osata tai ohjata sekä kenen tiimi on menestynein. On mittarit ja KPI:t, joita seurataan, on arvokeskustelut ja jatkuvan läsnäolon vaade – rooli on haastava, se on selvä. Kasvattamalla kyvykkäitä esimiehiä ja ihmisiä, jotka haluavat edistää muiden menestystä sen sijaan, että miettivät omaa menestystään, olisi merkittävä kehitys rooliajattelussa.

Jos et vielä tähän mennessä ole kyseenalaistanut omaa statustasi esimiehenä ja koet tämän mietinnän uhkana, niin olet kuitenkin ottanut jo ensimmäisen askeleen kohti asian hyväksymistä. Olisi tärkeää pohtia, missä roolissa sinusta on muille eniten hyötyä. Pystytkö skaalaamaan osaamista parhaiten jakamalla tietoa ja nostamalla muita ylös, vai jakamalla ylhäältä tarvittavaa tietoa need to know -perusteella? Kysy itseltäsi, miten palvelet parhaiten muita.

Jos olet esimiesasemassa, nautit luottamuksesta ja uskot ihmisiin, sinulla on hyvä mahdollisuus aloittaa uusi rooliajattelusi sisäisenä asiakaspalvelijana. Tiimisi on sinun asiakkaasi. Asiakaspalvelusta on helppoa ottaa jo tuttuja käsitteitä ja mittareita käyttöön uuteen rooliisi. Mieti, minkälaisilla keinoilla, kuten asiakkaan kuuntelu ja viestintä, voisit nostaa asiakastyytyväisyyttä eli tässä tapauksessa työntekijätyytyväisyyttä. Reklamaatiotkin on helpompi ottaa vastaan, kun reklamaation aiheesta ei tule arvovaltakeskustelua, vaan mietit aidosti, miksi asiakkaani ei ollut tyytyväinen palveluuni?  Asiakkaan tehokkaamman työn mahdollistaminen, ja hyvä työilmapiirin käsittely on luontevampaa, jos ajattelemme sisästä tekemistä kuten palvelukulttuuria – Tässä muutama syöte rooliajattelun alkuun.

Uuden sukupolven työntekijät haluavat nykyaikaiset mahdollisuudet suorittaa työtä, valita itse sitoutumisen asteen sekä työn keston. Uusi sukupolvi myös vaatii tukea ja esimiesosaamista silloin kun he sitä itse tarvitsevat. Esimiestyö muuttuu, ja suosittelen meitä kaikkia muuttumaan sen mukana.

Palvelu on parasta johtamista.

Johanna Hirn

Johanna on henkilöstöjohtamisen moniottelija, joka taitaa suvereenisti niin Hr -palveluiden myynnin kuin Hr -johtamisen parhaat käytännöt. Johanna on toiminut johtamisen konsulttina sekä johtanut itse omia organisaatioitaan ja on parhaimmillaan jakamassa tästä kertynyttä kokemusta myös muille. Johanna on inspiroiva, ajatteleva ja kuunteleva sekä eläin- ja ihmisrakas.

more from Johanna Hirn

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten