Vältä onnistuminen myynnissä – viisi konkreettista keinoa

Olen pohtinut yksinkertaisia keinoja, joiden avulla meillä jokaisella olisi mahdollisuus välttää onnistumista myyntityössä. Keinoja on yllättävän paljon ja niiden asettaminen jonkinlaiseen helppousjärjestykseen on aika vaikeaa. Tässä kuitenkin lyhyen pohdinnan perusteella syntynyt priorisointini.

Jos siis et halua onnistua myyntityössä, pääset tavoitteeseen noudattamalla seuraavia neuvoja tarkasti. Voin antaa täyden takuun onnistumisellesi.

1. Älä hakeudu myyntitehtäviin

Meillä jokaisella on mahdollisuus onnistua myyntityössä, eikä ole olemassa tiettyä ihmisryhmää, jonka ”laji” myynti olisi. Yllättävän usein todetaan jostain ihmisestä, että ”hän on synnynnäinen myyjä”, mutta oikealla tekemisellä kuka vain voi onnistua. Listani ensimmäinen, ja samalla varmin, keino epäonnistua myynnissä, on jättää koko laji välistä. Älä hakeudu myyntitehtäviin.

2. Tukahduta luontainen kiinnostuksesi toisista ihmisistä

Jos jostain syystä olet kuitenkin päätynyt myyntityöhön ja haluat siinä epäonnistua, seuraava neuvo toimii aina.

Meillä ihmisillä on sisäänrakennettu, luontainen kiinnostus toisiin ihmisiin ja myynti alkaa aina kohtaamisella. Luontaisen kiinnostuksen osoittaminen kohtaamisessa johtaa yleensä keskusteluun ja se taas moninkertaistaa onnistumisen mahdollisuuden. Yksi helpoimmista keinoista välttää onnistuminen on täydellinen välinpitämättömyys muita ihmisiä kohtaan. Älä välitä ihmisistä, äläkä kysy heiltä mitään. Käännä selkäsi. Epäonnistuminen on varma.

3. Väittele mielipideasioista ja yleistä asioita

Vaikka et olisi epäonnistunut kohtaamisessa ja olet päätynyt keskustelemaan asiakkaan kanssa, ei kannata hämmentyä. Voit epäonnistua vielä tässä kohtaa helposti.

Tässä vinkkini: asiakkaina me ihmiset haluamme tulla kuulluksi. Älä siis kuuntele. Ota johtajuus keskustelussa, puhu asiakkaan päälle ja tukahduta luonteva keskustelu omilla väittämillä. Mikäli asiakas onnistuu kuitenkin saamaan puheenvuoron ja pääsee esittämään mielipiteensä, tartu heti siihen ja ala väitellä siitä. Osoita asiakkaalle, että hänen mielipiteensä on väärä.

Epäonnistumisen varmistamiseksi, ala vielä yleistää asioita. Kerro asiakkaalle, miten kaikki muut ovat ratkaisseet omia ongelmiaan tuotteesi tai palvelusi avulla. Älä reagoi, jos asiakas väittää hänellä olevan jokin ihan toinen ratkaistava ongelma.

4. Tee epäselvä ehdotus

Jos edelliset konkreettiset keinot eivät ole tepsineet ja olette edenneet jo ehdotusvaiheeseen, riski kaupanteolle alkaa olla jo ilmeinen. Mutta ei hätää, seuraavalla keinolla onnistut vielä välttämään kaupan tekemisen.

Tässä vaiheessa paras keino epäonnistua on tehdä asiakkaalle mahdollisimman epäselvä ehdotus, joka ei ratkaise asiakkaan ongelmaa. Vältä ehdotusta tehdessäsi kertaamasta aiempaa keskusteluanne. Vältä erityisesti asiakkaan itsensä esiin nostamien asioiden läpikäymistä, koska se saattaa alkaa tuntua asiakkaasta liian luontevalta. Tarjoa väärää ratkaisua, väärillä argumenteilla ja tee se mahdollisimman epäselvästi.

5. Älä ehdota kauppaa

Asiakkaina me ihmiset tarvitsemme päätöksenteon tueksi luottamuksen ilmapiiriä. Joskus tarvitsemme jopa henkistä ”tönäisyä” päätöksen suuntaan.

Tässä vaiheessa kannattaa keskustelu viedä kokonaan pois aiheesta. Esitä mahdollisimman paljon kysymyksiä ja pyri vastaamaan niihin itse. Aiheuta härdelli ja poista asiakkaalta rauhallinen hetki pohtia päätöstään. Olisi erittäin vaarallista vielä tässä kohtaa kuunnella, mitkä asiat asiakasta askarruttavat ja mahdollisesti estävät päätöksen tekemistä. Älä vain erehdy ehdottamaan asiakkaalle kaupan tekemistä, se voi olla kohtalokasta.

Lopuksi vielä tärkeä muistutus: Jos asiakas kaikesta välttelystäsi huolimatta päättää tehdä kanssasi sopimuksen, muista tässä vaiheessa erikseen painottaa ja kerrata asiakkaan kanssa peruutusvaihtoehdot. On täysin mahdollista, että asiakas tulee katumapäälle ja peruu kaupan, etkä siis onnistu vieläkään.

Noudattamalla näitä konkreettisia keinoja epäonnistut myynnissä varmasti. Mikäli et halua epäonnistua vaan haluat oppia myynnistä lisää, hae meille töihin. Valmennamme sinusta ammattilaisen.

Katso uusimmat työpaikat ja hae töihin tästä.

Kim Lehtola

Myynnin isäleijona, joka tietää miten fiiliksestä tehdään fyrkkaa. Kim on suvereeni yhdistämään kellontarkat prosessit huikeaan myyntifiilikseen. Motivoinnin mestarin käsissä nuoret myyjät löytävät tekemiselleen tarkoituksen ja työlleen suunnan. Kimin energiatasot tarttuvat vääjäämättä keskustelukumppaniin ja kuuntelijaan. Intohimo tarttuu ja rakkaus lajiin leviää. Jos myynti torkkuu tai nukkuu, Kimillä on keinot uuden aamun sarastukseen. Herätkää, elämä on tässä ja nyt.

more from Kim Lehtola

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten