Virheiden opettava voima

 

Tehdessämme virheen aivoissamme tapahtuu jänniä asioita. Virheiden sattuessa aivomme alkavat keräämään valtavasti informaatiota tapahtuneesta ja kasvattavat aktiivisten aivosolujen määrää varmistaakseen oppimisprosessin. Tämän jälkeen aktiivisten aivosolujen määrä alkaa jälleen laskea, kun uusi asia on omaksuttu. Oppimisprosessissa ja omaksumisessa aivot tunnistavat mitkä aktivoituneista aivosoluista ovat hyödyllisiä uuden asian kannalta ja mitkä taas turhia. Hyödylliset aivosolut jäävät aktiivisiksi muodostaen uusia hermoratoja aivoihimme. *

Oppimiskyky

Virheen sattuessa alkaa voimakas oppimisen kierre. Useimmiten on niin, että virheet tekevät meistä fiksumpia, sillä ne altistavat aivomme suurelle määrälle uutta informaatiota. Virheinformaation pohjalta voimme tehdä uusia johtopäätöksiä ja tarvittaessa muutoksia. Uuden virheen sattuessa (ja niitähän muuten tulee jatkuvasti) meidän oppimiskykymme mahdollistaa jälleen uuden oppimisprosessin virheen keskellä. Tämä on arvokasta ja oppimiskyvyn onkin huomattu ennustavan menestystä työelämässä. Tämän vuoksi siihen kiinnitetään erityistä huomiota esimerkiksi rekrytoinnissa.

Oppiminen ja oppimiskyky on tärkeää. Entäs sitten? Positiivista tässä on ainakin se, että oppiminen on paljolti opittua käytöstä. ** Oppiminen ja oppimaan oppiminen vaatii kokeilemista ja sen jälkeen kokeilemista uudelleen. Tästä hienosta kokeilemisen ja oppimisen vuorovaikutuksesta voi meille edelleen kehittyä taitoja ja intohimoa kokeilemiamme asioita kohtaan. Taito ja intohimo yhdessä puolestaan luovat usein hienoja asioita.

Kokeilemisen arvokas rooli

Kokeileminen on virheiden ja oppimisen tärkeä alkujuuri. Kokeileminen ei ole aina helppoa, joskus se on jopa vaikeaa. Toisaalta, joskus kokeileminen on helppoa. Oli miten oli, kokeilemiseen tulee kannustaa ja sitä tulee pitää arvossa, kun haluamme hyödyntää tuota hienoa oppimisprosessia. Oppimiseen kannustavalla johtamisella voimme luoda hyvän oppimisympäristön, joka parhaimmillaan tuottaa lisäarvoa kaikille tämän oppivan ympäristön kanssa tekemisissä oleville tahoille, niin yksilö- kuin organisaatiotasolla. Työelämässä nopeus tässä(kin) on arvokasta ja nopeat oppijat mielletäänkin usein taitaviksi. Usein heidän taitojensa taustalla on se, että he ovat oppineet oppimaan. Usein tähän onkin tultu monien virheiden kautta.

Tämä oli jälleen yksi kirjoitus virheiden tekemisestä ja oppimisesta. Tämä kirjoitus ja hajatelma kirjoitettiin siksi, koska kirjoittaja itse on tehnyt lukuisia virheitä ja hän on myös huomannut oppineensa ainakin joistain näistä, viimeksi tänään. Aihe on tärkeydessään aina ajankohtainen.

 

Lähteet:

*http://www.scientificamerican.com/article/the-learning-brain-gets-bigger-then-smaller/

**https://news.stanford.edu/press-releases/2018/06/18/find-passion-may-bad-advice/

 

Mikko Aro

Aron Mikko on äärettömän kiinnostunut optimisti, joka pyrkii tulkitsemaan ympäristöä, prosessia ja ihmistä. Pelinrakentaja, strategisoija ja analyyttinen kokonaisuuksien ymmärtäjä. Mikko on kauppatietelijä, joka nauttii työskentelystä intohimon, innovaatioiden ja rehellisten keskustelujen ympäröimänä. Rekrytoinnin parissa työskentelystä Mikko nauttii, koska siinä hän saa yhdistää ihmisen potentiaalin, työnantajakuvan rakentamisen ja strategisen johtamisen. Mikon mielestä kehityksen ytimen muodostavat luottamus, mielenkiinto ja rohkeus.

more from Mikko Aro

Haluatko kuukausittain uusia ajatuksia sähköpostiisi?

Hienoa! Alla olevasta painikkeesta pääset tilaamaan uutiskirjeemme.

Tilaa tästä!

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.

Hyväksyn tietojeni tallentamisen yhteydenpitoa varten