Henkilöstöhallinnosta palveluihin design-ajattelun avulla

Design-ajattelu on viime vuosina hiipinyt myös HR:n tontille kesyttämään toimimattomien organisaatiomallien ja muutosten luomaa kaaosta. Design- sana saattaa assosioitua helposti luksukseen, virtaviivaisiin autoihin tai ehkä klassikkohuonekaluihin ja -valaisimiin.  Mistä design-ajattelussa oikein on kyse? Entinen kollega opasti Fiskarsin saksien olevan ilmentyvä hyvästä designista. Sakset nähdessään käyttäjä saa vihjeen siitä, mihin tuote on tarkoitettu ja käytettäessä ne antavat palautetta käyttäjälleen. Saksia on vaikea käyttää väärin. Voiko samaa yleistää henkilöstöhallinnon prosesseihin?

Vaikka muotoilun juuret ovat fyysisten esineiden suunnittelussa, on sen todettu olevan varsin toimiva työkalu myös monimutkaisten ja aineettomien asioiden, kuten palveluiden ja asiakaskokemuksen suunnittelussa ja ymmärtämisessä. Design-ajattelun avulla voi oppia ymmärtämään käyttäjäkokemusta, rakentaa asiakaslähtöistä kulttuuria ja palveluita sekä ennen kaikkea luoda toimintamalleja, jotka rakentuvat näiden asioiden ympärille.  Design-ajattelun perusperiaatteet – mallien luominen käyttäjäkokemuksen tarkasteluun ja kokeilukulttuurin rakentaminen – ovat keinoja tarkastella asioita toisesta näkökulmasta ja lisätä ymmärrystä.

Ymmärrys mahdollistaa asioiden yksinkertaistamisen

Parempi ymmärrys mahdollistaa keskittymisen oleelliseen ja asioiden yksinkertaistamisen. Tämän takia design-ajattelun on aika muokata kankeat ja usein byrokraattiset henkilöstöhallinnon prosessit toimiviksi ja houkutteleviksi palveluiksi. Oman alan ammattilaisina ymmärrämme lakisääteiset suunnitelmat, palkkahallinnolle asetetut vaatimukset ja TES:in tulkinnat niin hyvin, että kykenemme yksinkertaistamaan nämä asiat toimiviksi palveluiksi.

 

Design-ajattelun keskiössä on asiakas, hänen kokemuksensa, ja tarpeiden ymmärtäminen. HR:n asiakkaita ovat työntekijät, esimiehet ja liiketoimintajohto. Tutkimalla heidän tarpeitaan ja käyttäjäkokemuksessa esiintyviä haasteita on mahdollista muotoilla toimivampia ratkaisuja. Asia voi hahmottua paremmin yksinkertaisen esimerkin avulla. HR:n tontille kuuluu lakisääteisesti työajanseuranta. Liiketoiminta puolestaan seuraa työntekijöiden laskutus-ja käyttöasteita. Oletetaan käyttäjäkokemusta tutkimalla tulleen esille tämän vievän työntekijän työaikaa ja kuormittavan työntekijää. Nämä aikasyöpöt heikentävät työntekijän kokemusta ja apua ja tietoa kaivatessa esimiehet eivät usein tavoita hr:ää.

Uudet teknologiat mahdollistavat paremmat palvelut

Ratkaisu ensimmäiseen voisi olla työ-ja projektiseuranta appsi, jota työntekijä voi joustavasti käyttää älypuhelimellaan. Esimiehille tarkoitettu työsuhdetuki voisi puolestaan toteutua asiakaslähtöisesti työsuhde-chatin avulla. Tarkoitustaan ajavien työkalujen ja paremmin muotoiltujen sisäisten palveluiden avulla, tieto löytyy silloin kun sitä tarvitaan ja ennen kaikkea palvelut ovat saatavilla silloin, kun asiakas niitä tarvitsee. Tällöin loppukäyttäjien energia suuntautuu oman työn tekemiseen ja tiimien johtamiseen, turhien lippulappusten täyttämisen sijaan. Tällöin paremmin muotoiltujen palveluiden vaikutukset näkyvät myös viivan alla.

Hr:n on viimeistään nyt aika innostua teknologiasta ja suunnata energia prosessien valvomisesta kokemuksien suunnitteluun. Design-ajattelu ei luonnollisestikaan ratkaise kaikkia ongelmia, mutta sen avulla voidaan taklata raskaat prosessit, ravistella excel-johtamista ja vanhoja toimintamalleja, jotka pahimmillaan tuntuvat olevan rakennettu palvelemaan vain HR:ää.

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.