Ihminen on myynnin paras käyttöliittymä





Lataa Menestyvä Johtaja 2016 -barometri!




Kyllä kyllä, myynti on murroksessa, eikö niin? Sitä on hoettu jo yhtä kauan, kun Gävlen olkipukkia on poltettu. Suuren osan tästä murroksesta tekee tietenkin terminologinen mambo jambo. Marketing automation, inbound marketing, account based marketing ja uusimpana tulokkaana smartbound. Ei ole ihme, että myynti on murroksessa, kun kuuden kuukauden välein täytyy omaksua uusi myynti- ja markkinointimetodi, rakentaa siihen prosessit, kouluttaa ihmiset, luoda sisällöt jne jne.

Myynnin kehityksessä on yksi traditio, joka on ja pysyy. Aina pyritään poistamaan ihmisen kohtaaminen (livenä) yhtälöstä. Aina pyritään löytämään ratkaisuja, joilla ostaminen automatisoidaan, joilla asiakas ajetaan ostosuppiloon, jolla asiakas voi itse ostaa. Onhan ihmisten kohtaaminen raskasta. Siinä altistuu kritiikille ihmisen tai tarinan onttoudesta. Keisarilla on syytä olla vaatteet, kun istutaan asiakkaan eteen. Vilkkuvalot tai workflowt eivä tässä totuuden hetkessä auta. On oltava avoin, rehellinen ja lunastettava, mitä brändi sanoo.

Jokainen ostopäätös, huolimatta tiedonkeruujumpasta ja taulukkolaskennasta, tehdään edelleen emotion ohjaamana. Tunne on se, joka laukaisee ostopäätöksen. Erilaisilla ihmisillä on hieman erilainen ostamisen motivaatio. Kohtaamisessa tuo motivaatio voidaan houkutella esiin ja sitä voidaan tukea ja sitä voidaan lisätä.

Tietysti teknologialla on paikkansa. Se on erinomainen apu löytää kiinnostuneet ostajat valtavasta massasta potentiaalisia ostajia. Samoin big datan kerääminen tulee avaamaan vielä tuntemattomia polkuja löytää potentiaalisia asiakkaita. Teknologia tarjoaa myös avun tuote- tai palveluinformaation avaamiseen ja tutuksi tekemiseen, mutta olemme vielä kaukana tilanteesta, jossa teknologia tekee ostamisen kannalta olennaisemman, eli rakentaa luottamuksen.  Luottamuksen rakentamisesta on jokaisella vähänkään pitempään myyntityötä tehneellä lukemattomia tarinoita. Satunnaista kohtaamisista syntyy merkittäviä yhteistyökuvioita, erittäin vastahankaisesta potentiaalisesta asiakkaasta tulee paras asiakas ikinä. Sitä tekee ihmisten välinen kohtaaminen ja luottamus.

Vaikka käyttäisimme mitä terminologioita ja tekniikoita hyvänsä, kannatta pitää mieli kirkaana. Kysymys on edelleenkin myynnistä ja markkinoinnista. Asiakkaan kiinnostuksen herättämisestä ja asiakkaan luottamuksen voittamisesta. Minä en ole, enkä halua muidenkaan olevan teknologiavastainen. Haluan vain muistuttaa ihmisen tärkeydestä. Ja varsinkin haluan muistuuttaa siitä, että mikään uusi terminologia, teknologia tai niiden yhdistelmä ei ole itsessään ratkaisu, vaan työkalu.

Kuten Simon Sinek on lausunut:

100% of employees are people. 100% of customers are people. 100% of vendors, of ALL stakeholders … are people. 

If you don’t understand people, you don’t understand business.”

-Mika

 

Lataa Menestyvä Johtaja -barometri

Menestyvä Johtaja 2016 -barometri selvitti vastikään näkemyksiä myynnin tilasta ja tulevaisuudesta. Miten markkinoinnin automaatio on sisäistetty, puhaltavatko myynti ja markkinointi yhteen hiileen ja miten suomalaiset uskovat puhelinsoittoon uusasiakashankinnassa.




Lataa Menestyvä Johtaja 2016 -barometri!




Mika Aittamäki

Mika näkee asiat toisin. Rohkea myyntimentalisti näkee myyntiä siellä missä muut näkevät ostamista, tai tekemisen prosesseja. Siiloutumista ja organisaatiokaavioita hyljeksivä filosofinen ajattelija ja johtaja, kokoaa nopeasti kokonaiskuvan pienistä palasista, kiteyttäen sen muutamaan lauseeseen. Jos arvostat rehellistä ja suoraa puhetta ja uskallat altistua keskustelulle, valitse Mika mylläämään ajatusmaailmaasi- Yllätyt ja takuulla positiivisesti.

more from Mika Aittamäki

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.