Kohti digitaalista ja asiakaslähtöistä taloushallintoa

Taloushallinto on muutakin kuin kirjauksia ja täsmäytyksiäIMG_5947

Talouselämä kirjoitti ennen vappua siitä, että 18-vuotiaiden korvaan kirjanpito ei kuulosta enää kiinnostavalta, vaikka töitä olisi paljon. Artikkelin mukaan liiketaloudessa ihmisiä koulutetaan liikaa, mutta kirjanpito- ja palkanlaskijataitoisista on huutava pula.

Näen tässä ongelman, joka koskettaa nuorten lisäksi taloushallinnon ja kirjanpidon tilaa laajemmin. Alasta puhutaan usein vanhentunein termein eikä kehityskaaria tai muutoksen mahdollisuuksia tuoda tarpeeksi selkeästi esille.

Rainmakerillä me satsaamme taloushallinnon ja kirjanpidon automatisointiin digitalisaation avulla. Digitalisaatio taloushallinnossa tarkoittaa, että työ muuttuu kirjaamisen ja täsmäysten teon sijaan enemmän prosessien hallinnaksi.

Kun alasta viestitään näin, on helpompi tunnistaa uudenlaisia urapolkuja ja kehityskaaria ja saada näin myös nuoret kiinnostumaan uudelleen.

Asiakaskokemus osaksi taloushallintoa

Taloushallinnon toimenpiteitä ja palveluja ohjaavat vahvasti numerot. Vaikka esimerkiksi palkanlaskenta lähestyy yhä enemmän HR-osastoa ja reskontrahoito lähemmäs ostoa ja myyntiä, on kuitenkin muistettava, että taloushallinnossa on aina kyse numeroista. Lakisääteiset asiat sääntelevät hyvin pitkälle prosessien lopputuotosta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kirjanpidon tulisi olla kuivaa lakipykälien noudattamista. Päinvastoin, taloushallinto muuttuu jatkuvasti asiakaslähtöisemmäksi. Asiakaskokemuksen kehittäminen on merkittävä mahdollisuus, joka kannattaa hyödyntää.

Taloushallinnon palveluja voidaan kehittää myös lukujen avulla, mutta tässä menee usein turhan paljon aikaa. Jotta saadaan aikaan ketterää kehitystä, on parempi aloittaa prosesseista ja asiakaskokemuksesta. Tulevaisuuden kirjanpitäjä on ennen kaikkea asiakaspalvelija.

Tulevaisuuden kirjanpitäjä on ennen kaikkea asiakaspalvelija

Mitä tapahtuu kirjanpidon tulevaisuudessa?

Kirjanpidon kiinnostuksen laskussa kyse ei siis ole vain nuorista, vaikka onkin ensisijaisen tärkeää, että vastavalmistuneet saadaan kiinnostumaan alasta. Mutta kirjanpidon tulee ylipäätään kehittyä muun liiketoiminnan kehityksen mukana.

Tulevaisuudessa tarvitaan entistä enemmän helppokäyttöisiä ja ketteriä talouspalveluita, varsinkin kun nuorista sukupolvista yhä useampi lähtee yrittäjäksi.

Jotta tällaisia ”Tilitoimisto kännykässä”–tyyppisiä ratkaisuja löydetään, tarvitaan taustalle rautaisia talous- ja palkkahallinnon ammattilaisia ja lähelle asiakasta ketteriä sekä palvelualttiita osaajia.

 

Talouselämän artikkeli: Kansallinen etu ei paina opiskelupaikan valinnassa: ”Kirjanpito ei 18-vuotiaan korvaan kuulosta kiinnostavalta, vaikka töitä olisi kuinka paljon”

Joakim Back

Talousorientoitunut johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Talous- ja businessprosessien taikuri. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, mitä viilaamalla, sitä ei voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.