Konsepti – konseptuaalisuus myyntityössä

Konsepti voi tarkoittaa suomenkielisen wikipedian mukaan kirjallisen työn luonnosta tai suullista esitystä varten tehtyä käsikirjoitusta. Konsepti on siis luonnos? Englanninkielinen wikipedia sukeltaa merkittävästi syvemmälle aiheeseen, todeten heti alkuun: ”A concept is an abstract idea representing the fundamental characteristics of what it represents. Concepts arise as abstractions or generalisations from experience or the result of a transformation of existing ideas.”

Konsepti voi siis olla jotain, joka on yleistetty kokemuksesta. Tietoa, tai idea, joka pohjautuu aiemmin koettuun ja havaittuun. Onneksi synonyymisanakirja löytää suomalaisia vastineita konseptille: periaate, toimintamalli, suunnitelma, aie, luonnos, käsite ja liikeidea. No niin, nyt päästään edelleen syvemmälle konseptin määrittelyyn!

Etymologisesti sana juontuu yllätyksettömästi latinasta ja antiikin filosofien ajalta – conceptus eli käsite. Käsitteellä tarkoitetaan (filosofiassa) ajatussisältöä tai ajatuskokonaisuutta, ymmärryksen perustaa, jota myös ideaksi kutsutaan.

Minä olen konseptin tekijä (Concept Maker) ja esimieheni on konseptin johtaja (Concept Manager). Kuulumme liiketoimintakonseptit yksikköön (Business Concepts). Meidän tulisi siis varsin hyvin kyetä määrittelemään konsepti tai ainakin miten me sen koemme ja mitä se tarkoittaa meidän arjessamme ja työssämme. Esimerkiksi mitä tarkoittaa konseptin rakentaminen, miten se tehdään, mitä on konseptuaalinen myyntityö?

Konsepti luo pohjan, jossa annetaan myyjän olla oma itsensä. Konsepti ei siis purista kaikkia samaan muottiin vaan nimenomaan sallii persoonallisuuden.

Konsepti lähtee ajattelusta ja ideoinnista, joka on siis merkittävä osa työtämme. Konsepti pohjautuu vankasti kokemuksiimme ja havaintoihimme. Konseptin luonteeseen työssämme liittyy myös mainittu luonnoksellisuus, joka mahdollistaa idean muokkaamisen uusien havaintojen ja mittausten perustella ketterästi.

Kun puhutaan konseptuaalisuudesta myyntityössä, tarkoitetaan sillä sellaista mallia, joka paitsi pohjautuu kokemukseen, on aiemmin toimivaksi havaittu. Myymäläympäristössä konsepti ei niinkään ole enää luonnos vaan valmis malli, jota lähes muuttamattomana voidaan toteuttaa esimerkiksi jonkin ketjun kaikissa myymälöissä. Konsepti tuo tekemiseen rutiineja ja prosesseja. Näin se vapauttaa aikaa ja kapasiteettia luovalle ajattelulle. Konsepti luo pohjan, jossa annetaan myyjän olla oma itsensä. Konsepti ei siis purista kaikkia samaan muottiin vaan nimenomaan sallii persoonallisuuden. Se luo toiminnalle kurinalaisuutta, rajat joista ei tingitä, mutta joiden sisällä tyyli on vapaa. Konsepti tasaa työyhteisön kyvykkyyksiä ja tasoeroja sekä ennen kaikkea varmistaa, että huonoinkin päivä on riittävän hyvä!

Jos siis lopuksi pitää vielä lyhyesti kuvata omaa työtäni konseptin tekijänä, niin kuvailisin sitä luodun ja testatun konseptin, tai toimintamallin käyttöön ottamisella ympäristössä, jossa tehdään myyntityötä.

Jari Maskonen

Viiltävän analyyttinen Concept Maker, jonka intensiivinen ote valmentajana ei jätä kylmäksi. Jari on aina valmis näyttämään esimerkkiä, selvittämään asioiden taustat ja argumentoimaan niistä perusteellisesti. Ehkä ainut Rainmaker, jonka kissalla on IG tili (@laku_britishshorthair).

more from Jari Maskonen

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.