Myyntialan hangarounder

Suomessa myyntityö ottaa loikkia eteenpäin. Mitään uutta ei tarvitse keksiä, kun monesti riittää että tehdään vain niitä asioita, joita on oivallettu jo n. 3000 vuotta sitten, kun kaupankäyntiä silkkitiellä aloiteltiin. On selvää, että ympäristö on muuttunut noista ajoista, myös me ihmiset olemme muuttuneet, mutta geneettinen systeemimme on edelleen samanlainen. Olemme luontaisesti laiskoja.

HANGaroundLaiska, tai tahdottomana ympyrää pyörivä myyjä, ei ole myyjä. Hän on wannabe-myyjä, eräänlainen myyntialan hangarounder.

Olen pitkään väittänyt, että tulokset syntyvät tekemällä, ei väittämällä. Tämä fraasi todistuu oikeaksi poikkeuksetta jokaisessa projektissa, joita olen ollut tekemässä. Niin, tekemässä.

Meidän systeemiimme on kirjoitettu koodi, jonka mukaan meidän tulee säästää energiaa. Tämä koodi on kuitenkin kirjoitettu silloin, kun ravinto haettiin metsästämällä, eikä sen saatavuudesta ollut täyttä varmuutta. Me nykyihmiset voimme hyvin käyttää enemmän energiastamme tekemiseen, siitä nimittäin ei ole enää pula, eikä sitä tarvitse säästää ravinnon hankintaa varten. Kun et kerran joudu hakemaan ravintoasi kivittämällä metsän eläimiä, niin käytä energiaasi oikeiden asioiden tekemiseen.

Myynti vaatii aina asiakaskohtaamisen ja ellet kohtaa, et voi selvittää asiakkaan tarvetta

Myynnissä tulos syntyy ainoastaan tekemällä oikeita asioita. Voimme loputtomiin miettiä helpompia tapoja löytää asiakkaita, suunnitella markkinoinnin sisältöjä, viimeistellä tuotantoprosesseja ja kuka tietää minkä asian kimpussa myyjät tänäänkin ovat, mutta myynti vaatii aina asiakaskohtaamisen ja ellet kohtaa, et voi selvittää asiakkaan tarvetta. Tarkennuksena vielä, että asiakaskohtaaminen on kohtaaminen, riippumatta siitä missä ympäristössä, tai millä alustalla se tapahtuu.

Ellei asiakaskohtaamisen tekeminen kiinnosta sinua, sinun kannattaa mennä sellaiseen työhön, jossa sitä ei tarvitse tehdä. Tapaan päivittäin myyjiä, jotka unelmoivat isoista provisioista, parhaan myyjän tittelistä, glooriasta ja kunniasta, mutta eivät ole valmiita tekemään sen eteen töitä. Patsastellaan työpaikalla ja odotetaan että jostain saapuu asiakas, joka ostaa kysymättä. Ajatellaan että on olemassa joku ystävällismielinen asiakas, joka haluaa paskasta palvelusta huolimatta mahdollistaa myyjän ansiotason.

Valitse seuraavista vaihtoehdoista itsellesi sopivin: (voit muuttaa valintaasi kerran)

  1. Jos tunsit piston sydämessäsi ja aiot alkaa tänään töihin, haluan onnitella sinua. Olet jo nyt parempi kuin eilen.
  2. Mikäli olet ymmärtänyt tämän asian jo aiemmin, haluan onnitella sinua. Voit keskittyä parantamaan tekemisesi laatua ja olet tänään huonompi kuin huomenna.
  3. Mikäli kumpikaan yllä kuvattu tilanne ei sovi sinuun ja aiot jatkaa laiskottelua ja kynän heittelyä. Lopeta heti. Kaltaisesi huulten heiluttaja, ei ansaitse myyjän titteliä.

Kysy itseltäsi mitä olet tekemässä, miksi teet sitä ja lopulta keskity siihen, miten teet sen.

Energistä päivää kaikille niille, jotka ansaitsevat myyjän tittelin.

Kim Lehtola

Myynnin isäleijona, joka tietää miten fiiliksestä tehdään fyrkkaa. Kim on suvereeni yhdistämään kellontarkat prosessit huikeaan myyntifiilikseen. Motivoinnin mestarin käsissä nuoret myyjät löytävät tekemiselleen tarkoituksen ja työlleen suunnan. Kimin energiatasot tarttuvat vääjäämättä keskustelukumppaniin ja kuuntelijaan. Intohimo tarttuu ja rakkaus lajiin leviää. Jos myynti torkkuu tai nukkuu, Kimillä on keinot uuden aamun sarastukseen. Herätkää, elämä on tässä ja nyt.

more from Kim Lehtola

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.