Perinteisen kivijalkakaupan kuolema on peruttu

En muista milloin olisin kuullut tai lukenut jotain positiivista myymälöiden tulevaisuuteen liittyen. Tutuksi ovat tulleet puheet siitä, että kukaan ei halua enää käyttää aikaa myymälöissä, kun verkko-ostaminen on ah-niin-helppoa. Kauppakeskusten tulevaisuutta on kuvattu sählyhalleiksi tai korkeintaan droneilla kuljetettavien verkko-ostosten varastointipaikoiksi.

Siksi onkin ilo havaita, että kevään Myyntibarometrimme mukaan kaksi kolmasosaa uskoo myynnin kasvavan lähitulevaisuudessa (vastaajina myymälöiden päättäjät). Samalla he uskovat asiakasvirtojen kasvuun. Jos kaikkien myymälöiden tuomiopäivän pasuunoiden soittamisten ja myymälöiden otsikoitujen ongelmien jälkeen jaksetaan nähdä valoa tulevaisuudessa, niin se on otettava ilolla vastaan. Vaikeiden vuosien jälkeen tuskin on jäljellä enää perusteetonta tulevaisuuden uskoa. Mehän tiedämme, että kun on uskoa, on aktiviteetteja ja kun on aktiviteetteja, asioita tapahtuu.

Vähittäiskaupalla ei yhteistä uhkaa

Toinen erittäin mielenkiintoinen yksityiskohta on, että vastaajat eivät koe myymälöiden toiminnalle mitään yksittäistä, kollektiivista uhkaa. Verkkokauppakin on nyt siis tullut ja asettunut normaaliksi osaksi kaupankäyntiä ja yhdeksi kanavaksi muiden rinnalle. Se ei ole enää myymälöille mikään erityinen uhka. Ja mikä parasta, verkkokauppa nähdään mahdollisuutena. Enää ei pelätä, oppi on otettu ja läksyt luettu.

Kauppiaat ja muut vastanneet näkevät suurimmaksi uhaksi hintakilpailun. Hintakilpailu lienee kuitenkin ns. Normaali kaupankäyntiin kuuluva uhka. Aina löytyy joku joka myy halvemmalla. Niin on aina ollut, on nyt ja varmasti on myös tulevaisuudessa. 

Aseita hintakilpailuun

Hintakilpailuun voi vastata luonnollisesti paremmalla palvelulla, erinomaisella asiakaskokemuksella ja ihmisten kohtaamiseen liittyvällä lisäarvolla. Vastaajat sanovatkin, että asiakaskokemus on tärkein ajankohtainen kehittämiskohde myymälöissä. Tätä tukemaan on nostettu toinen, asiakaskokemuksen kanssa suoraan korreloiva tekijä, myyjien osaaminen.

Kun uskotaan asiakaskokemuksen ja myyjien osaamisen kehittämisen tuovan kasvua, voin minäkin jakaa tämän uskon tulevaisuuteen. Niin kauan kuin myymälät yrittivät kilpailla verkkokaupan kanssa verkkokaupan asein, itsepalvelulla, hinnoilla ja tehokkuudella, en minä uskonut myymälöiden tulevaisuuteen. Mutta nyt, jos myymälät alkavat panostaa omiin vahvuuksiinsa, omiin perinteisiinsä ja keskittyvän asiakkaaseen, minäkin olen optimistinen.

Kovien aikojen ja Siperian oppien jälkeen uskalletaan jo varovasti nostaa pää ylös ja todeta, se elää sittenkin.

-Mika

Mika Aittamäki

Mika näkee asiat toisin. Rohkea myyntimentalisti näkee myyntiä siellä missä muut näkevät ostamista, tai tekemisen prosesseja. Siiloutumista ja organisaatiokaavioita hyljeksivä filosofinen ajattelija ja johtaja, kokoaa nopeasti kokonaiskuvan pienistä palasista, kiteyttäen sen muutamaan lauseeseen. Jos arvostat rehellistä ja suoraa puhetta ja uskallat altistua keskustelulle, valitse Mika mylläämään ajatusmaailmaasi- Yllätyt ja takuulla positiivisesti.

more from Mika Aittamäki

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.