Rekrytoinnin trendit – Digitaalinen rekrytointi tässä ja nyt #RainmakerFI

Tunnustan – en ole digiajan tuotos X-sukupolvea vaan semi-dinosaurus, joka kantaa selässään myös vanhaa osaamista ja tekemistä (en siis sisilisko, johon toimitusjohtajamme otti kantaa edellisessä blogissa #HR:n tulevaisuus organisaation kameleonttina), mutta onneksi on aivot, jotka voivat suorittaa voltteja ja uusiutua siinä kuin nuorempikin polvi. Ja mitäpä sitä ikään katsomaan – kokemus on valttia myös tällä puolen, kunhan vain en jämähdä ja yhdistän siihen nykyaikaiset menetelmät, työkalut ja kanavat – Hola hola – täältä tullaan digi, sillä digi on tullut jäädäkseen!

#1 Digitaalinen rekrytointi

 

Digitaalinen rekrytointi

Digitaalinen rekrytointi voidaan ajatella että se on hakijoille markkinointia, sisältöä, houkuttelua, kontaktointia, videoita, sosiaalista mediaa, medioita ja kaikkea tätä yhdessä ja erikseen.

Iso sana, joka sisällöltään merkitsee monille vielä ilmoitusten jakamista some-kanavissa tai hieman edistyneemmille sisällöllistä vaikuttamista hakijoihin. Jatkuvan markkina- ja työkalupakin muutoksessa, digitaalinen rekrytointi voidaan ajatella, että se on hakijoille markkinointia, sisältöä, houkuttelua, kontaktointia, videoita, sosiaalista mediaa, medioita ja kaikkea tätä yhdessä ja erikseen.

Se on erityisesti vuorovaikutteista viestintää, jossa työkalupaletti on laaja ja vuorovaikutus ihmisten välillä välitöntä. Mielikuvat, hakijoiden sekä yritysten, vaihtavat puolta ja vuoroa ja tämän vuoropuhelun lopuksi löytyy – #oikea ihminen.

Dinosauruksen loikka

Loikka digitaaliseen ajatteluun ei ole niin iso kuin välillä kuulee keskusteluissa puhuttavan – se ei ole matka Marsiin vaan yksi kameleontin liikahdus kerrallaan, ja sitä toteuttamalla avautuu uusia maailmoja ja mahdollisuuksia. Niinhän se kameleonttikin liikkuu – hieman hatarasti ja nytkähdellen – samalla tavalla tässä vedellään!

Tosiasia – ajattele digitaalisesti, kansantajuisesti sanottuna unohda vanha ja aloita markkinan hahmottaminen alusta sillä aktiivisten ja passiivisten työnhakijoiden käyttäytyminen muuttuu tässä hetkessä ja tulevaisuudessa, jatkuvasti. Vanhalla tavalla tekeminen ei tuota enää #parasta tulosta.

Tosiasia – työmarkkinoiden haastavuus on tätä päivää, eikä tule muuttumaan helpommaksi. Osaaminen rekrytointimarkkinoiden eri kanavissa ja työkaluissa korostuu, kun on hallittava eri kanavien roolit ja käyttäytyminen. Lisäksi tietoa yrityksistä ja positioista on saatavissa helpolla, joka ohjaa hakijakäyttäytymistä, joko toivotulla tai ei toivotulla tavalla. Digitaaliset työkalut ja ymmärrys rakentavat mielikuvia yrityksestä ja antavat ketteriä ratkaisuja markkinoida paikkoja sekä saavuttaa henkilöitä verkossa ja sen ulkopuolella.

Rekrytointi on markkinointia ja tänä päivänä eri kanavissa oleva löytyvä tieto vaikuttaa yrityksesi mielikuvaan, halusit tai et.

#2 Kun kerran rekrytointi on markkinointia, voidaan sitä myös markkinoida

Jälleen kerran aktiiviset hakijat, passiiviset hakijat ja rekrytointikanavat – hyvää, helppoa perinteistä tekemistä ja ajattelua. Ja se toimii, joissakin tapauksissa ja jossain määrin. Kuitenkin haastavia positioita on yhä enemmän ja niihin on vaikeaa houkutella tekijöitä – tämä johtuu työntekijämarkkinoista, kanavista, työnantajamielikuvasta ja vaikkapa aurinkopilkuista, vaikeus on kuitenkin tullut jäädäkseen.

Työnantajamielikuvan ja paikkojen markkinointi mahdollistaa mahdottomienkin paikkojen täyttämisen. Markkinoinnilla pyritään vaikuttamaan aina johonkin – on se sitten ostokäyttäytymistä tai  mielikuvaa. Hakijamarkkinointia on käytetty jo pitkään, mutta erittäin rajoitetusti. Sitä ovat tehneet lähinnä työnantajat, jotka ovat hakeneet joko isoja massoja tai ovat halunneet luoda työnantajamielikuvaa tai yrityskuvaa, mutta tämäntyyppinen markkinonti on maksanut usein pitkän pennin. Tänään digimarkkinointi ei ole taiten tehtynä enää kallista, mutta markkinointia tulee tehdä edelleen huolella ja osaavasti, joten kanava- ja viestintäosaaminen korostuvat jälleen.

Tänään digimarkkinointi ei ole enää kallista.

#3 Online ja sosiaalinen media toimivat hakijoiden mielikuvan ja viestinnän kanavina

#Sä oot niin pihalla – ymmärrä kohderyhmät ja sosiaalisen median sekä onlinen merkitys ja mahdollisuudet sekä miten sitä hyödynnetään luomaan myönteistä ja oikeaa mielikuvaa yrityksestä, positiosta sekä sen palveluista asiakkaille.

Olemme välimaastossa, jossa ymmärrämme nyt että emme ymmärrä vielä mitään, mutta tässä hetkessä meidän on hyödynnettävä niitä työkaluja joita on nyt käytettävissä. Samanaikaisesti otettava ketterästi käyttöön uusia menetelmiä kun niitä markkinoille laitetaan, sillä ehdokkaat ja muut kilpailevat yritykset kyllä näin tekevät. Älä odota jotain valmiiksi tulevaksi, koska tämä maailma ei tule koskaan valmiiksi – ole siis ensimmäisten joukossa #koska voit.

Laadun kanssa on oltava tarkkana kuin porkkana! Online kanavat toimivat parhaimmillaan aitoina nopeina viestintäkanavina, jossa asiakas, hakija, työntekijä ja yritys kohtaavat. Tässäkin tärkeää on, että ihminen kohtaa ihmisen – autonomaatio – tekniikka mahdollistaa ihmisten kohtaamisen, mutta ihminen on se tärkein. Huonosti hoidettuna se on vain kanava, joka ei tavoita asiakasta sisällöllä eikä palvelulla, se on vain tekniikkaa ilman osaamista.

Sosiaalisen median kanavat rekrytoinneissa ei tarkoita sitä että tuutataan kaikki faceen, twitteriin, instaan jne. Eri medioissa on eri roolit ja näistä on hankittava ymmärrystä ennen kuin voidaan tavoitella tai houkutella hakijoita. Sanon sinulle tässä ja nyt – kysy ammattilaiselta jos ei tietoa oikeista kanavista ja viestinnästä ole, muuten voit odotella hakijoita kuin vanha eukko kilpakosijaa kuolleella kylänraitilla.

Gallen_akkajakissa

Jottei teksti jatku loputtomiin on se päätettävä. Jatkoa seuraa ja ajatuksia tuotteidemme sekä niiden ympäriltä. Digitaalinen rekrytointi on muuttuva kokonaisuus ja kun pystymme hyväksymään jatkuvan muutoksen tuoman mahdollisuuden ja opimme elämään siinä – on meillä mahdollisuus olla ketteriä rekrytoinnin tekijöitä, joille muuttuva paletti on sarja täsmäiskuja, systemaattisuutta, luovuutta ja vain keino löytää se oikea henkilö oikealle paikalle.

 

Terveisin HR:n ja rekrytoinnin kameleontti,

Manager / HR- ja Rekrytointipalvelut

Rainmaker

 

Johanna Hirn

more from Johanna Hirn

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.