Suomi on insinöörikansaa

Suomi on insinöörikansaa. Seisomme liikennevaloissa vaikka ketään ei näkyisi missään. Suomalainen ei puhu eikä pussaa.

Nämä ovat meille kaikille tuttuja, suomalaista kansanluonnetta kuvaavia sanontoja. Tai niin siis me kuvailemme itse itseämme. Rakastamme ja rakennamme sääntöjä, osaamme jonottaa maailman parhaiten ja palauttaa pullot kauppaan.

Ehkä juuri näistä syistä, suomalainen insinöörivetoinen yritysjohto on hieman eksyksissä kun viimeisten vuosien aikana puheenaiheeksi ja kehityksen kärjeksi onkin noussut yrityskulttuuri. Kulttuuri syö strategian aamupalaksi, sanotaan, tai pelotellaan, miten sen nyt ottaa. Eikö strategia kuitenkin ole se mitä tehdään? Strategiasta tulee prosessit, toimintatavat ja johtamisjärjestelmät. Se taipuu vuokaavioiksi ja Excel-taulukoiksi. Ymmärrettävästi ja seurattavasti.

Yrityskulttuuri koostuu rituaaleista

Kulttuuri taas on Excel-taulukon vastakohta. Se on tarinaa, sen kerrontaa ja kehittämistä. Se on yhteistä henkistä pääomaa, se sitoo heimon yhteen. Heimon yhteiset rituaalit sitovat sen ihmiset yhteen. Rituaalit ovat raportointipalavereita vahvempia. Samanlaisia kokouksia voi pitää muissakin yrityksissä, mutta näitä yhteisiä rituaaleja on vain tässä yrityksessä. Laumakäyttäytyminen, halu kuulua ryhmään ja tarve tulla hyväksytyksi sitovat ihmisiä prosesseja enemmän.

Ei siis ihme, että kulttuurin kehittäminen on vahvasti HR:n agendalla. HR-kehittäjät ovatkin kulttuurin kehittämisessä ratkaisevassa roolissa. Jos kulttuurin käsitteet eivät ole johdolle aivan arkipäivä, niin HR:n pitää toimia tulkkina. Samoin haluttua kulttuuria pitäisi pystyä kuitenkin viestimään ymmärrettävästi, ehkä jopa tavoitteellisesti. Kuten Dave Snowdenin kompleksisuusteoria osoittaa, monimutkaisessa maailmassa tärkeintä on strategia, kompleksissa maailmassa tärkeintä on kulttuuri.

Kulttuuri on ihmisosaamista

HR:n rooli on usein ollut myös implementoida “maailmalta” tulevia, uusia toimintatapoja. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi kehityskeskustelut ja tasapainotetut tuloskortit. Kulttuurin kanssa ollaankin jonkin syvemmän äärellä. Siinä pitää pohtia yritystä myös filosofisesta ja kulttuuriantropologisesta suunnasta, ei vain taloudellista ja toiminnallisesta. Kulttuurin rakentamiseksi tai dokumentoinniksi ei ole yhtä yleisesti hyväksyttyä kansainvälistä toimintatapaa, ehkä siksikin se näyttäytyy hivenen hankalana.

Kulttuuri on kuin gravitaatio. Se vaikuttaa kaikkeen vaikka sitä ei näe. Sen ymmärtämiseksi tarvitaan ihmisosaamista. Olisiko siinä HR:n suuri mahdollisuus?

 

-Mika

Mika Aittamäki on Rainmakerin myyntimentalisti, joka näkee myyntiä siellä missä muut näkevät ostamista, tai tekemisen prosesseja.

Mika Aittamäki

Mika näkee asiat toisin. Rohkea myyntimentalisti näkee myyntiä siellä missä muut näkevät ostamista, tai tekemisen prosesseja. Siiloutumista ja organisaatiokaavioita hyljeksivä filosofinen ajattelija ja johtaja, kokoaa nopeasti kokonaiskuvan pienistä palasista, kiteyttäen sen muutamaan lauseeseen. Jos arvostat rehellistä ja suoraa puhetta ja uskallat altistua keskustelulle, valitse Mika mylläämään ajatusmaailmaasi- Yllätyt ja takuulla positiivisesti.

more from Mika Aittamäki

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.