Talousjohtajat: “Yrityskauppoja hidastavat kohteiden puute ja erimielisyydet hinnasta”





Lataa Talousjohtajabarometri!




Lehdistötiedote 5.12.2016

 

Talousjohtajabarometri syksy 2016:

Talousjohtajat: “Yrityskauppoja hidastavat kohteiden puute ja erimielisyydet hinnasta”

Valtaosa suomalaisyritysten talousjohtajista kertoo yrityskauppojen suurimman esteen olevan ostajan ja myyjän välinen näkemysero kohteen arvosta. Myös sopivien ostokohteiden löytyminen on hankalaa (30 %), mutta rahoitus ei ole kynnyskysymys (8 %). Mielenkiintoa yrityskauppoihin kuitenkin löytyy, sillä yli 90 % talousjohtajista näkee yrityskauppa-aktiviteetin pysyneen vakaana tai kasvaneen viimeisen vuoden aikana.

LähiTapiolan pääekonomisti Jari Järvinen pitää kyselyn tuloksia rahoituksen osalta yllättävinä. ”Markkinoilla on tällä hetkellä suuria näkemyseroja yritysten kauppahinnoista. Optimistiset tulevaisuudennäkymät ja historian vaikeudet hajauttavat mielipiteitä. Yllättävää oli, että rahoituksen saaminen ei näytä olevan isoille tai keskisuurille yrityksille ongelma samalla tavalla kuin pienten yritysten puolella”, Järvinen kommentoi.

Rainmakerin liiketoimintajohtaja Joakim Back yhtyy ajatukseen ja toteaa, että tutkimuksen mukaan yrityskauppoja hidastavat kohteiden puute ja eriävät valuaatioarviot. “Toivottavasti löydetään mahdollisimman nopeasti paremmat tavat yhdistää myyjät ja ostajat sekä luotua toimivat standardit yritysten ja liiketoimintojen arvottamiseen. Tähän tuo varmaan omat haasteensa digitalisaation luomat liiketoimintamuutokset, jotka koskevat jo kaikkia toimialoja”, Back tiivistää.

Talousjohtajabarometrissä kartoitettiin lisäksi talousjohtajien arvioita oman yrityksen sekä kansantalouden näkymistä seuraavien 6-12 kuukauden aikana.

Vahva usko oman yrityksen tuloksen kasvuun

Usko oman yrityksen liikevaihdon kasvuun on edelleen vahvalla tasolla. Liikevaihtonsa supistumiseen uskovien talousjohtajien määrä on puolittunut kevään 2016 Talousjohtajabarometrista.

Usko liiketuloksen kasvuun on korkeimmalla tasolla yli viiteen vuoteen. Yli puolet talousjohtajista (53 %) uskoo oman yrityksensä liiketuloksen parantuvan seuraavan puolen vuoden aikana. Myös liiketuloksensa pienenemiseen uskovien talousjohtajien määrä vähentyi merkittävästi kevään lukemista.

Henkilöstövähennyksiä on näköpiirissä 20 % yrityksistä. Se on kuitenkin lähes kolmasosan vähemmän kuin kevään Talousjohtajabarometrissa.

Talouden elpymistä

Maailmantalouden vahvistumiseen uskovien talousjohtajien määrä nousi vajaasta 40 prosentista 50 prosenttiin. Toisaalta myös taloustilanteen heikkenemiseen uskovien talousjohtajien määrä kasvoi hieman.

Talousjohtajat odottavat keskimäärin 0,91 %:n kasvua BKT:hen, kun keväällä 2016 toteutetussa Talousjohtajabarometrissa kasvun odotettiin olevan vain 0,67 %. Talousjohtajat ovat kuitenkin edelleen varovaisia odotuksissaan verrattuna Etlan syyskuun suhdanne-ennusteeseen (+1,1 %).

“Toivon, että talousjohtajien näkemys talouden elpymisestä ja oman yrityksen kasvusta näkyy erityisesti hyvänä henkenä ja asenteena nostaa koko Suomi nousuun. Kuten tiedämme, tähän kasvuun tarvitaan varsinkin tuotteiden ja palveluiden vientiä”, kommentoi Rainmakerin liiketoimintajohtaja Joakim Back.

Talousjohtajabarometri 2/2016 toteutettiin aikavälillä 28.10.–14.11.2016.
Barometri kevät 2016 toteutettiin loppukeväästä 2016.
Kyselyyn osallistui yli 100 suomalaista talousjohtajaa 350 valitun keskisuuren ja suuren yrityksen joukosta.
Barometri mittaa kolmea tekijää talousjohtajien näkökulmasta: 1) kansantalouden tilaa, 2) oman yrityksen talousnäkymiä ja 3) ajankohtaista teemaa, tällä kertaa yrityskaupat.

Lisätietoja:

Joakim Back
liiketoimintajohtaja, talous
Rainmaker
0440 600 600
joakim.back@rainmaker.fi

Talousjohtajabarometri on reaalitalouden tilaa ja näkymiä kuvaava tutkimus, jossa tutkimushorisonttina on tutkimushetkeä seuraavat 6–12 kk. Rainmaker toteuttaa barometrin kaksi kertaa vuodessa. Vuodesta 2008 vuoteen 2015 Talousjohtajabarometrin toteutti Gutta Oy, joka sulautui syksyllä 2015 Rainmaker-konserniin. Talousjohtajabarometri on erinomainen tuki kansantalouden tilaa ja lähitulevaisuuden kehitystä arvioitaessa. Tutkimuksen arvo on laajan toimialaotannan lisäksi näkökulmavalinnassa: yrityspäättäjät tuovat äänensä kuuluville.





Lataa Talousjohtajabarometri!




Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.