Työelämän maalaisjärki

Työelämän maalaisjärki

Olen jo pitkään miettinyt, miten kovasti arvostamani maalaisjärjen pukisi työelämän ismeihin. Luettuani Talouselämän artikkelin Oletko systeemiälykäs? – Se on menestyksen avain ja sitä voi oppia koin, että ollaan jo aika lähellä.

Toisaalta onko systeemiälykkyys terminä tarpeellinen? Talouselämän artikkelissa puhutaan kuitenkin pitkälti asioista, joiden pitäisi työelämässä olla itsestäänselvyyksiä: ota työkaverit huomioon, suhtaudu haasteisiin positiivisesti, etsi uusia lähestymistapoja. Maalaisjärkeähän tämä on.

Vai onko? Jos näitä aiheita tuodaan jatkuvasti esille erilaisin asiantuntijakirjoituksin (jollainen tämäkin teksti väistämättä on) ja pyritään luomaan uusia termejä, eikö se ole nimenomaan merkki siitä, etteivät perusasiat ole niin hallussa kuin pitäisi?

Älä oleta asioiden olevan itsestään selviä

Kenties suurin virhe, jonka johtaja tai kuka tahansa voi tehdä, on olettaa tiettyjen asioiden olevan kaikille itsestään selviä.

Koska vaikka jokin asia olisi yksilötasolla päivänselvä, murenee homma viimeistään tiimitasolla, mikäli jatkuvaa ja toimivaa dialogia ei ole. Huomaan sekä omassa organisaatiossamme että viikoittaisessa asiakastyössä, kuinka eri tavalla ihmiset asioita miettivät. Tämän lisäksi elämäntilanteet ja ympäristöt vaihtelevat nopeammin kuin koskaan. Tämä on mielestäni mahtavaa ja antoisaa, mutta samalla tuo eteen haasteita optimaalisen keskusteluyhteyden saavuttamisessa.

Jotta liiketoimintaa saadaan kehitettyä tehokkaasti, on prosessien hyvä olla tietyn kaavan mukaisia, mikä taas ei välttämättä ota huomioon ihmisten erilaisuutta. Tässä tilanteessa nousee kommunikointi merkittävään rooliin. Lisäksi on pidettävä huolta, että kullekin työntekijälle viestitään siten, että asia tulee juuri hänen kohdalla ymmärretyksi. Tämä tarkoittaakin useimmiten niin sanottujen itsestäänselvyyksien toistamista.

rainmaker_maalaisjarki

Näin kehität systeemiälyäsi = maalaisjärkeäsi työelämässä

Talouselämä kiteyttää systeemiälyn kehittämisen alla oleviin kohtiin. Itse näen nämä pointit yksinkertaisesti muistilistana, joka jokaisen maalaisjärjellä toimivan organisaation jäsenen kannattaa palauttaa mieleen säännöllisin väliajoin.

1. Havaintokyky – Opi näkemään yksityiskohtien lisäksi kokonaisuudet.

2. Sanaton yhteys – Lähesty työkavereitasi positiivisesti ja kannustavasti. Kunnioita heidän mielipiteitään.

3. Asenne – Älä puolustele virheitäsi äläkä valita. Suhtaudu tulevaisuuteen ja haasteisiin positiivisesti.

4. Innostuva mieli – Leiki ideoilla ja etsi uusia lähestymistapoja asioihin.

5. Ajatteleminen – Katso asioita useista näkökulmista ja ajattele toimintasi seurauksia. Haasta itsesi.

6. Viisas toiminta – Ota vastaan neuvoja ja ole kärsivällinen tulosten saavuttamiseksi. Säilytä mielenmalttisi vaikeissa tilanteissa.

7. Heittäytyvä osallistuminen – Luo työpaikallesi hyvää tunnelmaa ja kehu ihmisiä. Nosta ihmisitä parhaat puolet esiin.

8. Aikaansaavuus – Pidä asiat tärkeysjärjestyksessä. Älä anna periksi, kun eteen tulee vaikeita ongelmia.

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.