Viisi ennustetta tilitoimistolle

Kahden vuoden Rainmaker-urani aikana olen päässyt näkemään tilitoimistoalaa ja kirjanpitotyötä näköalapaikalta. Vaikka olemmekin mielestäni kehittäneet toimialaa parhaamme mukaan, mielestäni ala ei tällä hetkellä kehity samalla vauhdilla kuin asiakkaiden tarpeet. Asiakkaat oppivat nopeasti käyttämään heille lisäarvoa ja huolettomuutta tuottavia uusia sovelluksia ja palveluita. Ohjelmistorobotiikankin jalkauduttua jäädäkseen, nämä viisi asiaa tulevat tapahtumaan nopeammin kuin kukaan meistä osaa odottaa.

1. Taloudenpidon lakisääteisyys menettää merkityksensä

Taloudenpidon lakisääteisyys menettää merkityksensä, kun viranomaiset ja instituutiot viimeinkin saavat sovittua standardit tiedonhallinnalle niin erilaiset järjestelmät sekä robotit tulevat hoitamaan kaiken viranomaisraportoinnin. Tiedot ennakoidaan, raportoidaan ja seurataan yhden luukun periaatteella. Tämä kehitys poistaa perinteisen tilitoimiston/kirjanpitäjän tarpeen, joka on yleensä hoitanut nämä “tärkeät”, mutta täysin turhat prosessit.

2. Pilvipohjaiset talousjärjestelmät valtaava pienet ja keskisuuret yritykset

Modernit standardisoidut pilvipohjaiset talousjärjestelmät valtaava pienet ja keskisuuret yritykset. Tätä muutosta ei pysäytä enää kukaan. Päättäjät haluavat tietoa sekä hallintaa mobiililaitteisiin ja vieläpä reaaliajassa. Taloudentekijöiden tulisikin lähteä välittömästi ja rohkeasti oppimaan sekä muuttamaan palvelumallejaan tähän suuntaan. Muutokseen investoiminen vaatii rohkeutta, eikä asiaa helpota, että asiakkaiden omistaessa järjestelmät, on tilitoimiston ja kirjanpitäjän vaihtaminen erittäin helppoa.

3. Modernit talousasiantuntijat tulevat olemaan kullan arvoisia 

Erityisesti sellaiset, jotka pystyvät olemassa olevan tiedon perusteella analysoimaan, ehdottamaan ratkaisuja sekä varsinkin kommunikoimaan niitä eteenpäin oikealla tavalla. Perinteiset tuloskortit, tulos- ja taselaskelmat eivät enää reaaliaikaisessa maailmassa riitä. Ne kertovat lähinnä sen, mitä historiassa on tapahtunut, kun tavoitteena on tietää hektinen nykytilanne höystettynä ennustettavuudella ja simuloinneilla. Hauskaa ja lohduttavaa on, että kaikki tapaamani vähänkään kokeneemmat kirjanpitäjät kykenevät tähän jo tällä hetkellä. Ongelmana on, että elämme historiassa eikä nykytilanteen tai varsinkaan tulevaisuuden tarkasteluun löydy aikaa. Tehtävämme on kaivaa kaikki neuvonantaja osaamisemme esiin ja antaa järjestelmien, automatiikan ja optimoitujen tuotantoprosessien hoitaa rutiinityöt. Asiakkailla on edelleen kova luottamus omiin talousihmisiinsä ja kirjanpitäjiin, joten “Luotettu neuvonantaja” -rooli olisi nyt tarjolla halukkaille. 

4. Palvelukeskustuottaminen yleistyy

Niin sanottu palvelukeskustuottaminen yleistyy. Miksi jokaisessa yrityksessä tai pienessä tilitoimistossa pitäisi olla omaa henkilökuntaa suorittamassa kyseisiä asioita, kun tieto on standardisoitu ja pilvessä? Mikään kannattavuuslaskelma ei saa tätä toimimaan ja itseasiassa kustannuksia tärkeämpää on luoda motivaation edellytykset talousihmisille. Kukapa haluaisi istua yksin näitä asioita miettimässä, kun sitä voi tehdä työyhteisössä samankaltaisten ihmisten parissa. Tämän myötä onneksi myös aikaperusteinen laskutus loppuu, sillä onko kukaan oikeasti halunnut myydä ja ostaa aikaa? Kaikkihan on kiinni arvon tuottamisesta, eli hinnoittelu tulee tulevaisuudessa perustumaan tuotettuun arvoon tai välimuotona transaktiomäärään. Tällöin myös palvelukeskustoimijan intressi on jatkuvasti kehittää ja sen myötä tehostaa toimintaa. 

5. Asiakaskokemusammattilaisilta tarvitaan apuja

Markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluosaamista tarvitaan enemmän kuin koskaan. Kun ala standardisoituu, jokaisen toimijan on löydettävät ne differoivat tekijät, jotka tuovat yritykselle uusia asiakkaita ja ennen kaikkea säilyttävät olemassa olevat. Tämä ei ole talousihmisten ydinosaamista, tarvitaan siis rutkasti apuja asiakaskokemusammattilaisilta. Kuten talousala myös asiakaskokemus on murroksessa. Ei ole olemassa yhtä yksittäistä asiaa, mikä pitää tehdä oikein. Asiakaskokemus muodostuu nimittäin monesta pienestä yksityiskohdasta, joita jokaista pitää hioa kuin timanttia. Tässä yhteistyössä tulee siis olemaan haasteita, mutta kuten haasteissa aina, myös huikeita mahdollisuuksia.

Listani ideana toimii alan edelläkävijänä toimiva @RobNixon, joka tänä päivänä keskittyy täyspäiväisesti tilitoimistotoiminnan kehittämiseen konsultin ja kouluttajan ominaisuudessa.  Hänen tuottama vastaava lista löytyy täältä: https://www.linkedin.com/pulse/12-predictions-profession-rob-nixon

Lue lisää aiheesta:

ROBOTIIKKA TULEE – ÄLÄ PELKÄÄ VAAN OPI HYÖDYNTÄMÄÄN

DIGITYÖNTEKIJÄ TULOSSA TALOUSTIIMIN JÄSENEKSI 

TALOUSJOHTAJABAROMETRIN TULOKSET

Joakim Back

Talousorientoitunut johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Talous- ja businessprosessien taikuri. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, mitä viilaamalla, sitä ei voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.