Yrityskauppojen haasteet ja mahdollisuudet – esittelyssä Rainmakerin oma yrityskauppatarina

Juuri julkaistun Talousjohtajabarometrin ajankohtaisena aiheena oli tänä syksynä yrityskaupat. Mielenkiintoa yrityskauppoihin löytyi, mutta myös haasteet tunnistettiin.

Usein kun omistajat, eli myyjä ja ostaja, löytävät toisensa ja päättävät tehdä kaupat, pitää valmistelut tehdä todella nopeasti. Näin kävi myös Rainmakerin tapauksessa. Yrityskaupat on toki hyvä tehdä nopeasti, jos tahtotila on valmis, mutta kiirehtiminen ei palvele pitkällä tähtäimellä. Yrityskaupoissa ei yhdisty vain logot, vaan ihmiset ja toimintakulttuuri. Muutokseen sopeutuminen ja sen myötä kasvaminen vaatii aikaa ja työtä.

Yrityskaupan aikaansaannoksen onnistumisia ja epäonnistumisia

Rainmaker syntyi 1.10.2015 yrityskaupalla kombinaatiofuusiona. Yhdistymiseen liittyi sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Ostajat ja myyjät löysivät aidosti toisensa, mutta yhdistymisen rohkea läpivieminen ei mennyt kuten Strömsössä.

Uusi nimi, Rainmaker, saatiin luotua mallikkaasti, vanhojen yritysbrändien yhdistelmiä ei käytetty. Myös henkilöstö löysi suhteellisen nopeasti paikkansa uusissa toimitiloissa ja työtehtäville löytyi sopivat tekijät. Asiakkaita ei itse fuusion mukana lähtenyt juurikaan, mutta matkan varrella joidenkin asiakkaiden palvelukokonaisuus on pienentynyt ja muutamia on lähtenyt. Ei kuitenkaan niin paljon, kuin yleisesti lasketaan häviävän yrityskaupoissa, mikä on jopa 30 prosenttia.

Vaikka kulttuuriseen fuusioon varauduttiinkin ennakolta ja mahdollisia sudenkuoppia kartoitettiin, yllätti kahden eri taustan yhteensovittamisen silti. Kahden työskentelytavan risteyksessä tulee vääjäämättä äkkijarrutuksia ja sivupolkuja, joita ennakolta on erittäin vaikeaa, ellei mahdotonta ennakoida. Kulttuurien on myös hieman hiottava yhteen ja tasoitettava suurimpia karheikkoja keskenään, ennen uutta, yhteistä kulttuuria. Tärkeää on kuitenkin ohjata kulttuuria päättäväisesti arvojen suuntaan.

Mitä yrityskaupan jälkeen ei saa unohtaa?

Yrityskaupan myötä myös bruttokasvu tyrehtyi. Merkittävä osa johdon ajasta meni integraatiohankkeisiin, jolloin asiakkaille käytetty aika jäi vähemmälle. Asiakastyö ja uusasiakashankinta ovat erityisesti tällä alalla ainoa tie kasvuun, joten sen priorisointi korkeammalle olisi ollut hyödyllistä. Myös tuotteistus tuotti ensimmäisenä kovasti päänvaivaa. Tätä kuvaa osuvasti se, että Rainmakerin alkuvaiheessa myytäviä tuotteita oli 46, nyt niitä on 10. Tämä on helpottanut ja tehostanut myyntiä ja kovan uudelleen fokusoimisen myötä ollaan nyt saavutettu huikeat yli 100 uutta asiakasta tänä vuonna.

Yrityskauppojen tavoitteena on luonnollisesti luoda kahdesta tai useammasta yrityksestä yksi isompi. Rainmakerin tapauksessa kävi niin, että ensin kuudesta yrityksestä tuli kolme: SalesHow, People ja Numbers. Toimitusjohtajia oli kolme ja kuluja oli kolmen yrityksen verran. Kolmen sijaan rakenteet, järjestelmät ja henkilöstöperiaatteet olisi pitänyt heti vetää yhteen. Samoin kuin ei voi olla montaa eri toimintakulttuuria, ei voi jäädä montaa eri yritystä.

Mitä tästä opimme?

Rainmaker-fuusion jälkeen ollaan tehty yksi yrityskauppa lisää: ProCenter Yhteyskeskus Oy Rovaniemeltä ja Oulusta nivoutui osaksi Rainmakeria keväällä.

Tässäkin yhdistymisessä operatiiviset synergiat löytyivät helposti ja nopeasti, mutta muutoin tekninen yrityskauppatekeminen siirtyi siirtymistään. Kesän jälkeen myös kaupan tekniset yksityiskohdat saatettiin loppuun, jotta saadaan aikaiseksi yksi yhtenäinen palvelutuotanto, niin kuin yhdellä yrityksellä tulee ollakin. Jälkiviisaus on helpoin viisaus.

Kokonaisuutena oppi oli, että ennen fuusiota on kiinnitettävä huomiota kulttuurin fuusioimiseen yhtä paljon kuin tekniseen fuusioon ja kaupan jälkeen on kiinnitettävä yhtä paljon huomiota tekniseen toteutukseen, kuin kulttuuriseen fuusioon.




Lataa Talousjohtajabarometri!




 

Joakim Back

Talousorientoitunut johtaja, joka arvostaa maalaisjärkeä. Talous- ja businessprosessien taikuri. Suvereeni ymmärrys työtehtävien, tietojärjestelmien ja toimintaprosessien rakentamisesta. Joakimin tarkka silmä näkee heti hukkaenergiat ja pullonkaulat yrityksen kuin yrityksen hallinnollisissa rakenteissa. Joakim on myös väsymätön parantaja. Sellaista prosessia ei ole, mitä viilaamalla, sitä ei voisi parantaa. Talous- ja businessosaamisen yhdistelmä, joka pystyy säästämään aikaa ja rahaa. Kaikilta.

more from Joakim Back

Etsimme ehkä juuri Sinua. Tositarkoituksella.

Ei ole erityisen tärkeää, mitä sinä olet tehnyt ja missä. Kiva jos olisit asiakkaiden kanssa työskennellyt, ehkä myynnissä tai jossain läheisessä roolissa. Loppujen lopuksi sekään ei ole niin tärkeää.

Ennenkaikkea haluamme kuulla mistä sinä unelmoit ja miten sinä kukoistat. Se kiinnostaa.

Laita meille viestiä, me soitamme sinulle.