Suomalaisten vinkit asiakaspalvelukokemusten parantamiseen
Selvitimme Taloustutkimuksella teettämämme tutkimuksen avulla suomalaisten kokemuksia, ajatuksia, odotuksia ja toiveita asiakaspalveluille.
Aiemmissa blogeissa olemme kertoneet tuloksista eri näkökulmista. Kysyimme myös, miten suomalaisten yritysten tulisi kehittää asiakaspalveluaan. Kehitystoiveita kohdistui runsaasti:
- asiakaspalvelun saatavuuteen: löydettävyyteen, palveluaikoihin, nopeuteen, palvelukanaviin sekä niiden väliseen yhteispeliin.
- palvelun sujuvuuteen: parantamisen varaa on mm. riittävän osaamisen ja asiantuntemuksen varmistamisessa sekä ratkaisu- ja toimintamallien luomisessa.
- palvelun ystävällisyyteen: Ystävällinen palvelu on suomalaisille yksi tärkeimmistä asioista asiakaspalvelussa. Asiakaspalvelukokemukseen ystävällisyydellä ja palveluasenteella on erittäin merkittävä vaikutus.
Avoimet palautteet ovat usein parasta antia, kun pohditaan konkreettisia korjaavia tai parantavia toimenpiteitä. Poimin ja ryhmittelin tähän tutkimuksessa saaduista palautteista varsin edustavan otoksen hyödynnettäväksesi!
Asiakaspalvelun löydettävyys, saatavuus ja nopeus
“Jos asiakas haluaa antaa palautetta yritykselle pitäisi olla helposti löydettävissä reitti/keino palautteen antamiselle ja sitten kun palautetta asiakas antaa niin siihen pitäisi vastata melko nopeasti.”
Osaaminen, asiantuntemus ja prosessit
“Todellisen asiantuntemuksen löytyminen aina tarvittaessa saman palvelutilanteen aikana on tärkeää.”
Asiakaslähtöisyys, ystävällisyys, palveluasenne
“Palvelun laadussa, yrmeitä ilmeitä näkee liian usein. Hymy ei maksa mitään!”
Asiakaspalvelukokemus vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan koko yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Näillä kokemuksilla on vahva vaikutus ostokäyttäytymiseen ja valintoihin jatkossa. Siksi jokainen asiakaskohtaaminen on tärkeä. Huolehtimalla asiakaspalvelusta ja jokaisen asiakaskohtaamisen onnistumisesta varmistat, että sinun yrityksesi erottuu edukseen, pitää kiinni olemassa olevista asiakkaista ja voittaa puolelleen myös uusia asiakkaita.
Autamme asiakasyrityksiämme saavuttamaan asiakaspalvelulle asetetut liiketoimintaa tukevat tavoitteet ja tarjoamaan erinomaista palvelua omille asiakkailleen. Jos kiinnostuit, kerron mielelläni lisää. Löydät myös blogeistamme lisää vinkkejä siitä, mihin asioihin asiakaspalvelussa kannattaa kiinnittää huomiota.
Lue lisää asiakaspalvelun ulkoistamisesta.