Tekoälyn ja äänianalyysin uudet mahdollisuudet asiakaspalvelun, myynnin ja prospektoinnin kehittämisessä
PATA-hanke: Tekoälyä ja puheanalytiikkaa asiakaskohtaamisten kehittämiseksi
Haaga-Helian, Business Finlandin ja Turun yliopiston yhteistyössä toteuttama PATA-hanke (Parempia Asiakaskohtaamisia Tekoälyn Avulla) on innovatiivinen tutkimushanke, jossa hyödynnetään muun muassa puheanalytiikkaa ja tekoälyä asiakaskohtaamisten laadun, myyntitulosten ja prospektoinnin parantamiseksi sekä myyjäprofiilien tunnistamiseen.
Rainmaker on yksi kuudesta suomalaisyrityksestä mukana hankkeessa, ja ainoana asiakaspalvelua ja myyntiä palveluna tuottavana yrityksenä. Muut tutkimukseen osallistuvat yritykset ovat Telia, Helen, Fastems, 3StepIT ja LeanLab.
Lisätietoja hankkeesta voit lukea täältä.
Äänianalyysi tukemassa parempaa vuorovaikutusta
PATA-hanke tutkii, kuinka puheentunnistusteknologian ja tekoälyn mahdollisuuksia voidaan hyödyntää myyjien ja asiakaspalvelijoiden kommunikaation kehittämisessä asiakaskohtaamisissa. Puheanalytiikan avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa tunnetilojen vaikutus vuorovaikutukseen, asiakaskokemukseen ja myyntituloksiin.
Tekoälypohjaisten äänianalyysien avulla voidaan mallintaa optimaalista asiakaskohtaamista sekä parantaa laatua kattavalla seurannalla. Automatisoitu laadunvalvonta helpottaa ja tehostaa esihenkilötyötä, samalla kun se antaa työntekijöille paremmat työkalut oman osaamisen kehittämiseen itseohjautuvasti.
Puhebotti vapauttaa aikaa rutiinitehtävistä ja lisää asiakaspalvelun skaalauskykyä
AI-pohjaisen puhebotin käyttötarkoituksena on yksinkertaisten asiakaspalvelutilanteiden automatisointi ja asiakaspalvelun ruuhkahuippujen tasaaminen. Ratkaisu vapauttaa asiakaspalvelijoiden aikaa keskittymään asiakkaan palvelemiseen, esimerkiksi asiakkaan tunnistamisen sijaan, ja auttaa asiakkaita saamaan palvelua nopeasti ja tehokkaasti, parantaen samalla asiakaskokemusta.
Puhebotit tarjoavat asiakaspalvelua ympäri vuorokauden, mikä parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä, kun he voivat saada apua milloin tahansa, myös toimistoaikojen ulkopuolella. Lisäksi puhebotit voivat palvella useilla kielillä, mikä laajentaa yrityksen asiakaskuntaa ja parantaa kansainvälisten asiakkaiden kokemusta. Puhebotit ja chatbotit parantavat merkittävästi asiakaspalvelun skaalauskykyä esimerkiksi ennustettua isommissa ruuhkatilanteissa.
B2B-prospektointi: Tekoäly tehostaa asiakashankintaa ja rekrytointia
B2B-myynnissä tekoäly ja data-analytiikka ovat mullistaneet perinteiset prospektoinnin menetelmät. AI-työkalut voivat analysoida suuria määriä tietoa, kuten yritysten kasvunäkymiä, rahoitusdataa, käyttäytymistrendejä ja yhteystietoja, sekä tunnistaa potentiaalisia asiakassegmenttejä.
Tekoäly voi suositella myyntitiimeille juuri oikeita yrityksiä ja heille kohdennettavia palveluita, samalla varmistaen oikeiden päättäjien kontaktointitiedot. Laadukas prospektointi vähentää myyntiprosessien kitkaa ja tehostaa myyntityötä. Tulevaisuuden B2B-maailmassa tekoäly tulee olemaan entistä keskeisempi työkalu uusasiakashankinnassa, myynnin prosessien automatisoinnissa ja oikean myyjäprofiilin luomisessa rekrytointeja varten.
Rainmakerin asiantuntijat ovat valmiina kertomaan lisää tekoälyn tuomista mahdollisuuksista, eli otathan rohkeasti meihin yhteyttä!