Myyntityö avaa ovet työelämään

IMG_7920_rgb (1)

Työ myynnin ja asiakaspalvelun parissa opettaa tärkeitä taitoja, joista on hyötyä elämän eri vaiheissa, niin työssä kuin yksityiselämässäkin.

Myyntityö sopii käytännössä jokaiselle riippumatta aiemmasta työkokemuksesta tai sen puutteesta. Kun asenne on kunnossa ja löytyy halua onnistua, se riittää. Myyntityö eroaa monesta muusta alasta myös siinä mielessä, että eteneminen myynti- ja asiakaspalvelutyön haastavampiin tehtäviin on mahdollista nopeastikin ja mahdollisuudet kehittyä työuralla aina johtotehtäviin saakka on täysin omissa käsissä.

Jokaisen ihmisen pitäisi kokeilla myyntityön tekemistä jo pelkästään sen vuoksi, että siinä oppii kullanarvoisia vuorovaikutustaitoja, joista on valtava hyöty jokaiselle alalle ja elämään ylipäätänsä.

Näin uskoo myynnin- ja asiakaspalvelutöiden markkinajohtajan Rainmakerin rekrytoinneista vastaava johtaja Juha Haaksluoto, joka on työskennellyt myynnin, koulutuksen ja johtamisen tehtävissä kohta kolmenkymmenen vuoden ajan.

– Myynti on palvelua ja tavoitteellista asiakaskohtaamistyöt sen eri muodoissa. Kohtaamiset asiakkaiden kanssa kehittävät myyjän ja asiakaspalvelijan sosiaalisia taitoja sekä auttavat ymmärtämään asiakkaiden luontaisia tapoja toimia ja tehdä päätöksiä.

Tällaiset taidot korostuvat elämässä – oli kyse sitten pari- tai ystävyyssuhteista, harrastuksista tai työstä.

– Latu on auki joka puolelle, haluaa sitten lopulta työskennellä myynnin parissa pitkään tai ei. Myyntityö lisää liiketoiminnan ymmärrystä myynnin kulmasta ja kasvattaa itseluottamusta mutta tuo mukanaan myös tervettä nöyryyttä sekä asiakkaan ajan ja ajatusten kunnioittamista.

Nopeat etenemismahdollisuudet

Myynnin alalle hakeudutaan usein juuri edellä mainituista syistä, mutta ylivoimaisesti yleisin syy on se, että henkilö haluaa oppia myynnin salat ja luoda uraa myynnin parissa. Syykin on selvä: alalla ansaitaan keskimäärin hyvin, työ on antoisaa ja uralla etenemisen mahdollisuudet ovat hyvät. Etenkin nopeat etenemismahdollisuudet kiehtovat monia.

– Tyypillinen myyjän polku on opetella ensin myynnin työt noin puolessa vuodessa ja edetä siitä halutessaan vastuumyyjäksi auttamaan oman myyntityön ohessa toisia tiimiläisiä onnistumaan paremmin. Siitä seuraavaksi esimiesharjoittelijaksi ja sitten tiimiesimieheksi omaa myyntitiimiä johtamaan – kaikki tämä usein jopa vuoden sisällä aloituksesta.

Eli esimerkiksi työuransa alussa oleva parikymppinen ihminen voi saada vastuuta ja edetä hyvinkin nopeasti.

– Näin se menee. Meillä kaikkein tärkeintä on kuitenkin se, että työntekijän kanssa yhdessä mietitään, mikä on hänelle paras urapolku. Rainmakerilla on laaja skaala erilaisia mahdollisuuksia jokaisen yksilöllisen urapolun rakentamiseksi.

Menestyä voi iästä riippumatta

Monesti myynti- ja asiakaspalvelutyö ajatellaan lähinnä nuorten työnä, mutta Haaksluoto kumoaa ajatuksen. Rainmakerilla ikähaarukka on 18 vuodesta 80 vuoteen.

– Meillä on todella hyviä nuoria, mutta heidän lisäkseen myös erinomaisia alanvaihtajia ja eläkkeeltä takaisin työ elämään palanneita konkareita. Osa heistä tekee työt täysipäiväisesti, osa taas osa-aikaisena.

Myyntiin ja asiakaspalveluun voikin suuntautua lähes kaikenlaisista taustoista, sillä työssä menestyy, jos vain tekemisen asenne on kohdillaan.

– Jos on tahtoa, niin meillä onnistuu varmasti, koska meillä on tiedot ja taidot opettaa. Meille auttaminen ja opastaminen on kaikki kaikessa, Haaksluoto päättää.

Teksti: Toni Rajamäki

Kuva: Anni Hartikainen